De in augustus 2017 van kracht geworden Wet Beroep Leraar en Lerarenregister heeft nog altijd weinig voorstanders. Dat blijkt uit onderzoek van AFAS Software onder 158 onderwijsprofessionals. 75% van de ondervraagden zegt de meerwaarde van het lerarenregister niet of vrijwel niet te zien. Opmerkelijk is dat bijna de helft (44%) van de ondervraagde onderwijsinstellingen de meerwaarde echter wel ziet.
“Het is van groot belang dat docenten op niveau blijven en hun kennis blijven bijschaven, maar dat mag niet ten koste gaan van de tijd die ze aan hun leerlingen besteden”, verklaart Bas van der Veldt, CEO van AFAS Software. “Een geautomatiseerd systeem waar een kwaliteitswaarborg aan vasthangt en waaruit blijkt wat de kwaliteiten van de docent zijn. Niet alleen voor de onderwijsinstellingen, maar ook voor de ouders.”
De werkdruk in het onderwijs is nog nooit zo hoog geweest. Dat betekent dat zaken als de administratie of het registreren van kwaliteit sneller moeten gaan, zodat docenten tijd over houden om te doen wat ze eigenlijk behoren te doen: lesgeven. Daar zijn snelle en simpele systemen voor nodig, om mee te kunnen bewegen met de snelheid van tegenwoordig. Een registratie in het register kost tijd, maar uiteindelijk zorgt het wel voor een overzichtelijk systeem, waar alle partijen baat bij hebben.
Lerarenregister
Het lerarenregister is vergelijkbaar met de PE-registratie van de NBA, de Nederlandse Beroepsorganisatie van Accountants. Doel van het lerarenregister is het registreren van de ontwikkeling van leerkrachten in het PO, VO en MBO. Voorheen werd dat niet of niet duidelijk genoeg gedaan, waardoor het niet bekend was of leraren nog geschikt en up-to-date waren.
Lees hier meer over hoe administratie in het onderwijs kan worden vereenvoudigd.