Het aantal meldingen van phishing bij de fraudehelpdesk is sterk toegenomen. Maar liefst 70.000 keer is er contact gezocht met de helpdesk. Over heel 2013 was dat aantal 27.000.
Een van de reden van deze toename is het nieuwe meldpunt voor valse e-mails. Daarnaast worden internetcriminelen steeds geraffineerder. Zo is het taalgebruik in nep e-mails steeds lastiger te onderscheiden van legitieme e-mails.
Doelwit
Eerst werden voornamelijk banken het slachtoffer van phishing. Vandaag de dag is elk bedrijf dat handelt met online transacties een doelwit voor de fraudeleuze praktijken. Bijvoorbeeld binnen de reisbureaubranche. Daar werden klanten van een ticketsite slachtoffer. Er werd hun gevraagd een boeking te herbevestigen. Het geld dat daarvoor betaald moet worden komt vervolgens bij de internetcriminelen terecht.
DMARC
Een vijftiental grote internetbedrijven waaronder Google, Paypal en Facebook bedachten een aantal jaar geleden DMARC om phishing tegen te gaan.Het DMARC-systeem is geïmplementeerd in verschillende e-mail software zoals die van Outlook en Gmail. Door twee verschillende technieken te combineren kan dit systeem controleren of het ip-adres van de ontavngen e-mail wel klopt en of er geen verborgen codes in verborgen zitten. Mocht dat wel het geval zijn dan wordt de e-mail automatisch naar de spam map van de gebruiker verplaatst. In februari is de ABN Amro het DMARC systeem gaan gebruiken. Klanten van de bank herkennen de authenticiteit van de afzender aan een icoontje.