Big data is in opkomst, maar bedrijven maken er nog niet volop gebruik van. Dat geldt voor financiële instellingen, maar zeker ook voor retailbedrijven die moeite hebben de financiële component te verweven in hun forecastingprocessen, stelt Tias-professor Freek Aertsen. Financiering van de supply chain vraagt om nieuwe bankoplossingen.
Google, Twitter, Facebook… allerhande bronnen geven bedrijven inzicht in consumentengedrag. Dat is ideaal voor retailbedrijven en financiële instellingen, want met deze data kunnen zij eenvoudiger inspelen op de klantbehoefte, nieuwe producten lanceren en hun forecastingproces efficiënter inrichten. Big data zorgt echter ook voor uitdagingen op dit gebied. De juiste gegevens uit big data halen en deze vertalen naar bruikbare informatie is ‘een vak apart’, zo stelt Freek Aertsen, directeur bij adviesbureau EyeOn en professor op het gebied van Supply Chain Management aan de TIAS business school. “Big data vraagt om een andere manier van forecasten dan analytici gewend zijn. We zien veel partijen hiermee worstelen.”
Meerwaarde beperkt
Enkele jaren geleden constateerde Aertsen nog dat veel supplychain-afdelingen van bedrijven onvoldoende gebruikmaakten van de immense hoeveelheid data die beschikbaar is dankzij Google en social media. Inmiddels zien de meeste bedrijven er de meerwaarde van in, maar hebben ze moeite om de beschikbare gegevens uit de data te halen en deze te vertalen naar de consumentenvraag. Aertsen: “Zolang bedrijven niet goed weten hoe ze dit moeten doen, is de meerwaarde van big data beperkt. Dat is zonde.”
FS&OP
Het valt Aertsen op dat er vanuit het logistieke vakgebied en S&OP (Sales & Operations Management) maar weinig te doen is over de financiële component, terwijl het S&OP-proces de laatste jaren veranderd is en financiële afdelingen actief en sterk betrokken zijn bij de logistieke processen. “Sommige collega’s spreken wel over het FS&OP proces.” Maar is dat wel zo gunstig? “De timing van de financiële forecastprocessen is nooit gelijk aan de logistieke forecastprocessen. Het leidt al snel tot stimulering van ongewenst politiek gedrag.”
Loek Lemmens, eveneens directeur bij EyeOn, deelt die mening, maar ziet op de lange termijn wel verbeteringen op dit vlak. “Er zijn tools op de markt die in memory enorme hoeveelheden data aan kunnen, zodat instantly, op basis van big data uit verschillende bronnen, informatie kan worden gedestilleerd.”
Supply chain finance
Het financieren van activiteiten in bijvoorbeeld de retail is een thema op zich, mede doordat grote partijen de betaaltermijnen monopolistisch (extreem) oprekken om hun eigen liquiditeit te verbeteren. “Bij leveranciers die deze lange betaaltermijnen niet door kunnen geven aan hun leveranciers, wordt de cashbehoefte veel groter”, zegt Lemmens. Dit leidt tot nieuwe producten aan de kant van de banken. Zo kwam Rabobank vorig jaar met de oplossing Supplier Finance, ook wel reverse factoring genoemd. Het is een van de producten die vallen onder de noemer supply chain finance, een verzamelbegrip voor financieringsoplossingen om de beschikbaarheid en kosten van werkkapitaal te optimaliseren.