“Big data goed toepassen in logistiek niet eenvoudig”

Big data is in opkomst, maar bedrijven maken er nog niet volop gebruik van. Dat geldt voor financiële instellingen, maar zeker ook voor retailbedrijven die moeite hebben de financiële component te verweven in hun forecastingprocessen, stelt Tias-professor Freek Aertsen. Financiering van de supply chain vraagt om nieuwe bankoplossingen.

Google, Twitter, Facebook… allerhande bronnen geven bedrijven inzicht in consumentengedrag. Dat is ideaal voor retailbedrijven en financiële instellingen, want met deze data kunnen zij eenvoudiger inspelen op de klantbehoefte, nieuwe producten lanceren en hun forecastingproces efficiënter inrichten. Big data zorgt echter ook voor uitdagingen op dit gebied. De juiste gegevens uit big data halen en deze vertalen naar bruikbare informatie is ‘een vak apart’, zo stelt Freek Aertsen, directeur bij adviesbureau EyeOn en professor op het gebied van Supply Chain Management aan de TIAS business school. “Big data vraagt om een andere manier van forecasten dan analytici gewend zijn. We zien veel partijen hiermee worstelen.”

Meerwaarde beperkt
Enkele jaren geleden constateerde Aertsen nog dat veel supplychain-afdelingen van bedrijven onvoldoende gebruikmaakten van de immense hoeveelheid data die beschikbaar is dankzij Google en social media. Inmiddels zien de meeste bedrijven er de meerwaarde van in, maar hebben ze moeite om de beschikbare gegevens uit de data te halen en deze te vertalen naar de consumentenvraag. Aertsen: “Zolang bedrijven niet goed weten hoe ze dit moeten doen, is de meerwaarde van big data beperkt. Dat is zonde.”

FS&OP
Het valt Aertsen op dat er vanuit het logistieke vakgebied en S&OP (Sales & Operations Management) maar weinig te doen is over de financiële component, terwijl het S&OP-proces de laatste jaren veranderd is en financiële afdelingen actief en sterk betrokken zijn bij de logistieke processen. “Sommige collega’s spreken wel over het FS&OP proces.” Maar is dat wel zo gunstig? “De timing van de financiële forecastprocessen is nooit gelijk aan de logistieke forecastprocessen. Het leidt al snel tot stimulering van ongewenst politiek gedrag.”

Loek Lemmens, eveneens directeur bij EyeOn, deelt die mening, maar ziet op de lange termijn wel verbeteringen op dit vlak. “Er zijn tools op de markt die in memory enorme hoeveelheden data aan kunnen, zodat instantly, op basis van big data uit verschillende bronnen, informatie kan worden gedestilleerd.”

Supply chain finance
Het financieren van activiteiten in bijvoorbeeld de retail is een thema op zich, mede doordat grote partijen de betaaltermijnen monopolistisch (extreem) oprekken om hun eigen liquiditeit te verbeteren. “Bij leveranciers die deze lange betaaltermijnen niet door kunnen geven aan hun leveranciers, wordt de cashbehoefte veel groter”, zegt Lemmens. Dit leidt tot nieuwe producten aan de kant van de banken. Zo kwam Rabobank vorig jaar met de oplossing Supplier Finance, ook wel reverse factoring genoemd. Het is een van de producten die vallen onder de noemer supply chain finance, een verzamelbegrip voor financieringsoplossingen om de beschikbaarheid en kosten van werkkapitaal te optimaliseren.

Auteur |   ·   maandag 15 dec, 2014

Deel dit artikel

Lees meer ICT nieuwsnaar homepage »

‘Ik wilde eigenlijk nooit werknemers aannemen’

‘Ik wilde eigenlijk nooit werknemers aannemen’

Jack Kuiper staat op zijn 62ste nog altijd aan het hoofd van Documizers Ontwikkelingen in technologie gaan zo snel, dat moet je aan jongere generaties overlaten, dacht Jack Kuijper altijd. Toch staat hij na twintig jaar, op zijn 62ste, nog altijd aan het hoofd van Documizers, leverancier van oplossingen voor documentprocessen, waarmee hij klanten zoals

Fujitsu en Deep Instinct werken samen tegen ransomware

Fujitsu en Deep Instinct werken samen tegen ransomware

Fujitsu kondigt vandaag een samenwerking aan met Deep Instinct, het allereerste bedrijf dat end-to-end deep learning gebruikt voor cybersecurity. Samen lanceren ze een unieke anti-ransomwaredienst, waarmee de meest geavanceerde bedreigingen – bekend en onbekend – in minder dan twintig miliseconden onschadelijk worden gemaakt. Fujitsu en Deep Instinct bieden hiermee de snelste en meest effectieve beveiligingsoplossing van

Fujitsu en Microsoft gaan samenwerken aan duurzaamheidstransformatie

Fujitsu en Microsoft gaan samenwerken aan duurzaamheidstransformatie

Fujitsu Limited en Microsoft Corporation kondigen een vijfjarig strategisch partnership aan en breiden daarmee hun bestaande samenwerking uit. Binnen het partnership investeren beide bedrijven in de ontwikkeling van innovatieve Fujitsu Uvance-oplossingen. Fujitsu en Microsoft gebruiken verschillende Microsoft Cloudplatforms en toonaangevende technologieën, waarmee ze digitaal transformeren hoe organisaties duurzamere oplossingen ontwikkelen die inspelen op maatschappelijke behoeften. 

Fujitsu lanceert Fujitsu Kozuchi

Fujitsu lanceert Fujitsu Kozuchi

Tijdens Activate Now Technology Summit in Madrid heeft Fujitsu haar gloednieuwe AI-platform gelanceerd (codenaam: Kozuchi). Het nieuwe platform geeft commerciële gebruikers wereldwijd de beschikking over krachtige technologieën op het gebied van AI en Machine Learning. Dankzij Kozuchi kunnen organisaties uit bijvoorbeeld: productie, detailhandel, financiën en gezondheidszorg, geavanceerde AI-technologie gebruiken als oplossing voor hun zakelijke uitdagingen. Om ervoor

Linden-IT breidt uit naar Zweden

Linden-IT breidt uit naar Zweden

Detacheringsbureau Linden-IT breidt per direct uit naar Zweden. De IT-dienstverlener gaat bedrijven vanuit Stockholm ondersteunen bij de detachering van IT-professionals, onder andere op het gebied van support, cloud en applicaties. Dit is na Portugal het tweede buitenlandse kantoor van Linden-IT, waarmee de uitbreiding een logische stap is binnen de internationale groeiambitie. In eerste instantie gaat

In samenwerking met

banner

Dossiers

Partnerdossiers



ICTtrends.nl

ICTtrends.nl is het platform voor en over IT en IT-management. Behalve de belangrijkste trends en nieuwsfeiten in de IT-wereld biedt ICTtrends.nl ook achtergronden en praktische handvatten.

Contact

ICTtrends.nl
Telefoon: 020 – 760 2671 (werkdagen)
Mail: redactie@icttrends.nl

ICT rubrieken