Door huidige IT-activiteiten verder te automatiseren, kunnen bedrijven veel tijd besparen die nu nog wordt besteed aan het uitvoeren van routinewerkzaamheden. Deze kunnen zij vervolgens gebruiken om beter in te spelen op veranderende bedrijfbehoeftes en om medewerkers toe te wijzen aan bedrijfsactiviteiten die een hogere toegevoegde waarde aan de organisatie bieden. Toch durft bijna 30 procent van de respondenten, het vanwege de complexiteit nog niet aan een overstap te maken naar een software-defined omgeving. Ook blijken tijdsdruk en en het beschikbare budget flinke obstakels te zijn. Dit blijkt uit een onderzoek1 van Fujitsu, gehouden onder de belangrijkste Europese IT-organisaties.
Olivier Delachapelle, Head of Enterprise Business in het Category Management Data Center bij Fujitsu EMEIA, zegt: ‘Uit het onderzoek blijkt dat er een duidelijk verband bestaat tussen het automatiseringsniveau van een IT-organisatie en de kwaliteit van de dienstverlening. Een hoog automatiseringsniveau zorgt voor toegewijde en bedrijfsgerichte teams, een cruciale factor voor geslaagde digitalisering.”
Toenemende druk
De druk op IT-infrastructuur van bedrijven neemt snel toe. Meer dan driekwart van de respondenten omschrijft de toename van deze druk als ‘snel’ of ‘gestaag’. Sommige IT-afdelingen hebben hier geen goed antwoord op: één op de zeven IT-bedrijven (14 procent) zegt dat zijn afdeling ‘slecht’ of ‘heel slecht’ is in het inspelen op nieuwe of veranderende bedrijfsbehoeften. Ook hebben veel IT-afdelingen als gevolg van veel routinewerkzaamheden, geen tijd om te veranderen en te verbeteren. Een derde van de respondenten (32 procent) geeft aan dat hun personeel in een ideale wereld minder of veel minder tijd aan administratieve opdrachten besteed. Toch zorgen tijdsdruk, budget- en complexiteitsproblemen voor flinke obstakels. Zo heeft 38 proccent van respondenten te maken met een gebrek aan budget, terwijl 29 procent zich zorgen maakt over de complexiteit van de ‘design and build’ systemen.
Operationele problemen
De operationele uitdagingen bestaan uit een reeks van uiteenlopende factoren. De complexiteit van de IT-tools 68 procent geeft aan dat IT-tools te complex zijn, 76 procent noemt de complexiteit van infrastructuur en platforms als het grootste obstakel. Ook lijden veel IT-adelingen aan een tekort aan vaardigheden (61 procent) en zijn ze in grote mate afhankelijk van handmatige processen en aanpasbare scripting. Deze factoren wijzen erop dat IT-teams geconfronteerd worden met aanzienlijke brandbreedteproblemen voor het uitvoeren van essentiële taken: 21 procent van de repsondenten noemt het oplossen van IT-problemen een grote ergernis. Daarnaast worstelt 19 procent met het invoeren van nieuwe applicaties en diensten) en 18 procent met het uitvoeren van upgrades en herconfiguraties.
Software-defined aanpak
Uit het onderzoek blijkt verder dat maar weinig bedrijven beschikken over aangepaste automatiseringscapaciteiten. Slechts 21 procent van de geïnterviewden maakt op dit moment gebruik van volledig geautomatiseerde middelen. Hoewel het grootste deel van de respondenten zegt het voordeel te zien van een geïntegreerde, software-defined datacenter (SDDC) bij het implementeren van een automatiseringsstrategie, overweegt maar een kwart van de respondenten (24 procent) om het daadwerlijk toe te passen. Delachapelle: “Hoewel veel organisaties de voordelen ervan inzien, durven zij nog niet de overstap te maken naar een software-defined omgeving.” De Fujitsu Integrated System PRIMEFLEX portfolio biedt een brede keus aan oplossingen voor een versneld proces naar een software-defined datacenter.