Consument negatief over security en mobile & wifi

Het sentiment onder de Nederlandse consument voor de onderwerpen security en mobile & wifi is voornamelijk negatief. De berichten over IoT (3.300) en automatisering (1.500) zijn opvallend genoeg aanzienlijk positiever. Dit blijkt uit een trendanalyse van kwaliteitsgesprekken op fora en social media door onderzoeksbureau MWM2 in opdracht van contentmarketingbureau Mediatic.

De onderwerpen security, mobile & wifi, IoT en automatisering waren samen goed voor ongeveer 18.500 berichten binnen de tienduizenden berichten op relevante fora die werden geanalyseerd op basis van volume, sentiment en inhoud. “Uit dit onderzoek blijkt dat de gemiddelde Nederlander nog veel vragen heeft wanneer het over IT gaat”, zegt Dennis Mensink, directeur van Mediatic. “Heldere marktcommunicatie is daarom nog meer dan voorheen een vereiste wanneer je succes tevreden klanten wil hebben als IT-bedrijf.”

Negatief sentiment
Security en mobile & wifi zijn met ruim 7.000 en 6.500 foraberichten de meest besproken onderwerpen op social media. Op het gebied van security gingen deze berichten voornamelijk over patches, updates en Android-besturingssystemen. Populaire thema’s voor mobile & wifi zijn mobiele apparaten, apps, werkplekken, draadloze werkplekken en het veranderen van instellingen aan modems, routers en pc’s. Opvallend is dat de berichten over zowel security (62 procent) als mobile & wifi (82 procent) voornamelijk negatief zijn. Mensink: “Deze negatieve cijfers vragen om een proactieve houding van de aanbieder. Op deze manier kunnen zij toekomstige problemen eerder herkennen, deze sneller oplossen of zelfs helemaal voorkomen.”

Positiever
Opvallend is dat de berichten over IoT (3.300) en automatisering (1.500) aanzienlijk positiever zijn. Berichten over IoT gaan twee kanten op; negatieve berichten op dit gebied gaan voornamelijk over het niet aangesloten krijgen van apparaten. De consument is echter zeer positief over alle mogelijkheden die IoT biedt. Wanneer het gaat over automatisering, zijn consumenten positief gesteld over AI en zelfrijdende auto’s. Negatieve berichten zijn er ook, zo maakt de consument zich zorgen over robotisering en de onzekerheid over het al dan niet verdwijnen van bepaalde beroepen. “Digitalisering en robotisering zijn onderwerpen met een hoog onzekerheidsgehalte”, aldus Koos Plegt, contentmarketeer bij Mediatic en gespecialiseerd in IT. “Wordt mijn baan straks overgenomen door een robot, verdwijnt persoonlijk contact? Dit zijn belangrijke vragen van de Nederlandse consument. Alleen wanneer je als bedrijf hier een duidelijk antwoord op kunt geven, kun je succes hebben op het gebied van IT.”

Auteur |   ·   donderdag 5 okt, 2017

Deel dit artikel

Lees meer ICT nieuwsnaar homepage »

Nieuwe DSA-wetgeving uitdaging digitale marketeers

Nieuwe DSA-wetgeving uitdaging digitale marketeers

De nieuwe DSA-wetgeving (Digital Service Act van de EU) die sinds 1 januari ook geldt voor kleinere digitale ondernemers, vormt een flinke uitdaging voor digitale marketeers, aldus Nasser al Kamouchi, directeur van de Whello Group uit Amsterdam. Hij ziet nadelen als minder effectieve marketing, een lagere ROI en toenemende kosten (met alle risico’s, zie verderop),

Nieuwe innovatieve documentoplossing bespaart jaarlijks honderden uren

Nieuwe innovatieve documentoplossing bespaart jaarlijks honderden uren

Documizers heeft onlangs haar nieuwe innovatieve dienst voor documentautomatisering DocuFlow geïntroduceerd. De meeste bestaande klanten zoals bijvoorbeeld de KNVB, FNV, Schipper accountants en Dille & Kamille zijn inmiddels naar tevredenheid over op deze betaalbare online documentoplossing van Nederlandse makelij. DocuFlow bespaart het gemiddelde bedrijf of organisatie niet alleen honderden uren aan werk en dus heel veel tijd en geld, maar voorkomt ook fouten en zorgt voor een professionele & uniforme werkwijze.

Brink lanceert digitale bouwadministratietool DEDDO

Brink lanceert digitale bouwadministratietool DEDDO

Applicatie maakt administratie voor zzp’ers in de bouw makkelijker DEDDO, het digitale gereedschap waarmee zelfstandige ondernemers in de bouw hun bouwadministraties organiseren, is vandaag officieel gelanceerd door management-, advies- en softwarebedrijf Brink. DEDDO biedt zzp’ers een eenvoudige calculatie-, offerte- en facturatieoplossing aan, waardoor zij meer tijd overhouden voor hun passie: bouwen. Met meer dan vijftig

Baker McKenzie versterkt cloud strategie met uitrol van RelativityOne in wereldwijd netwerk

Baker McKenzie versterkt cloud strategie met uitrol van RelativityOne in wereldwijd netwerk

Advocatenkantoor Baker McKenzie heeft zijn eDiscovery-technologiediensten voor internationale kantoren uitgebreid met de implementatie van een nieuwe eDiscovery-oplossing: het cloud gebaseerde RelativityOne. Met dit SaaS-product kan Baker McKenzie beter enorme hoeveelheden gegevens verwerken en cliënten wereldwijd helpen met snelle reacties op complexe onderzoeken, rechtszaken, arbitrage en nalevingskwesties. eDiscovery vergemakkelijkt het beheer van grote hoeveelheden gegevens en

Vier vragen om te bepalen of jouw salesteam klaar is voor social selling

Vier vragen om te bepalen of jouw salesteam klaar is voor social selling

Social selling is onmisbaar voor elk modern salesteam dat volop vooruit wil in het opbouwen en onderhouden van relaties. Want voor groei en succes moet elke fase van de salesfunnel kloppen. In deze ambitie is social media en vooral LinkedIn als marketing- en saleskanaal niet meer weg te denken. Geldt dit ook voor jouw salesteam?

In samenwerking met

banner

Dossiers

Partnerdossiers



ICTtrends.nl

ICTtrends.nl is het platform voor en over IT en IT-management. Behalve de belangrijkste trends en nieuwsfeiten in de IT-wereld biedt ICTtrends.nl ook achtergronden en praktische handvatten.

Contact

ICTtrends.nl
Telefoon: 020 – 760 2671 (werkdagen)
Mail: redactie@icttrends.nl

ICT rubrieken