De toekomst: Een IT-zelfservice desk

Auteur: Head of End User Services & Head of Service Desks bij Fujitsu Mark Schippers

Zelfservice is niets nieuws, de consument kan al jaren zelf zijn boodschappen afrekenen en bedrijven als Amazon sporen klanten aan hun eigen problemen op te lossen, zonder een servicedesk te hoeven inschakelen. De IT-markt met zijn vele servicecenters en servicedesks lijkt uitermate geschikt voor een IT-zelfservice desk met behulp van twee specifieke technologieën; stembiometrie en virtuele assistenten. Beide technologieën zijn niet nieuw, maar de manier waarop ze worden ingezet in een servicedesk-omgeving is van grote waarde in de ontwikkeling van de IT-servicedesk van de toekomst.

Stembiometrie heeft twee toepassingen; herkennen wat er wordt gezegd (stemherkenning) en wie het heeft gezegd (stemidentificatie). Stemherkennings-software bestaat al geruime tijd en maakt deel uit van ons dagelijks leven, zoals bij het bellen van de bank of de zorgverzekeraar. In deze gevallen wordt er vaak gevraagd naar je naam en de reden voor het contact, wat leidt tot een versnelde afhandeling van het telefoongesprek. Voor de zakelijke IT-markt is stemidentificatie echter veel interessanter. Stemidentificatie stelt vast wie er belt en verstaat wat deze persoon zegt. Tijdens een eenmalige registratie wordt met behulp van een geautomatiseerd systeem een unieke biometrische ’vingerafdruk’ opgesteld, die niet opgenomen, teruggespeeld of voor de gek gehouden kan worden. Met stemidentificatie wordt het mogelijk van tevoren vast te stellen of het de juiste persoon is die belt. Dit maakt het serviceproces zowel korter als veiliger. Fujitsu gebruikt deze technologie bij het resetten van diverse wachtwoorden en applicaties. Stemidentificatie zorgt ervoor dat deze hersteld kunnen worden, zonder dat er ooit een servicedeskmedewerker aan te past hoeft te komen.

Naast stembiometrie is de groeiende intelligentie van virtuele assistenten (VA’s) de belangrijkste drijfveer achter het IT-zelfservice desk van de toekomst. VA’s vallen of staan met een service intelligentie, de onderliggende intelligentie en interface. Zonder dit is een virtuele assistent al snel niets meer dan een gimmick. Wanneer je de VA voor het eerst gebruikt, maakt deze keuzes gebaseerd op een aantal vooraf geprogrammeerde potentiële opties. Naarmate meer mensen VA’s gaan gebruiken, worden de onderliggende kunstmatige intelligentie en cognitieve analyse door ervaring steeds slimmer. Dit stelt VA’s in staat om contextuele beslissingen te nemen en uiteindelijk te voorspellen wat mensen willen. Met deze ontwikkelingen werken we toe naar een Persoonlijke Assistent in je broekzak. Als we in de toekomst bijvoorbeeld een vliegticket willen boeken, maken we deze wens gewoon kenbaar aan onze VA. Die het ticket vervolgens boekt, waarbij het rekening houdt met jouw voorkeuren op het gebied van beenruimte, favoriete maatschappij etc. Dit leidt niet alleen tot tijdsbesparing maar ook tot enorme voordelen op het gebied van productiviteit en tevredenheid.

Het ontstaan van een IT-zelfservicedesk vraagt niet alleen om een technologische verandering, maar ook een culturele aanpassing. Om echt succesvol te zijn, moet je jezelf afvragen op welke manier je de meeste waarde toevoegt. In de toekomst gaat het om het begrijpen, voorspellen en proactief oplossen van mogelijk toekomstige problemen. Wanneer klanten  geholpen worden zonder de trage processen van vroeger, worden zij vanzelf aanhangers en ambassadeurs van de nieuwe zelfservicedesk.

Auteur |   ·   woensdag 18 okt, 2017

Deel dit artikel

Lees meer ICT nieuwsnaar homepage »

Nieuwe DSA-wetgeving uitdaging digitale marketeers

Nieuwe DSA-wetgeving uitdaging digitale marketeers

De nieuwe DSA-wetgeving (Digital Service Act van de EU) die sinds 1 januari ook geldt voor kleinere digitale ondernemers, vormt een flinke uitdaging voor digitale marketeers, aldus Nasser al Kamouchi, directeur van de Whello Group uit Amsterdam. Hij ziet nadelen als minder effectieve marketing, een lagere ROI en toenemende kosten (met alle risico’s, zie verderop),

Nieuwe innovatieve documentoplossing bespaart jaarlijks honderden uren

Nieuwe innovatieve documentoplossing bespaart jaarlijks honderden uren

Documizers heeft onlangs haar nieuwe innovatieve dienst voor documentautomatisering DocuFlow geïntroduceerd. De meeste bestaande klanten zoals bijvoorbeeld de KNVB, FNV, Schipper accountants en Dille & Kamille zijn inmiddels naar tevredenheid over op deze betaalbare online documentoplossing van Nederlandse makelij. DocuFlow bespaart het gemiddelde bedrijf of organisatie niet alleen honderden uren aan werk en dus heel veel tijd en geld, maar voorkomt ook fouten en zorgt voor een professionele & uniforme werkwijze.

Brink lanceert digitale bouwadministratietool DEDDO

Brink lanceert digitale bouwadministratietool DEDDO

Applicatie maakt administratie voor zzp’ers in de bouw makkelijker DEDDO, het digitale gereedschap waarmee zelfstandige ondernemers in de bouw hun bouwadministraties organiseren, is vandaag officieel gelanceerd door management-, advies- en softwarebedrijf Brink. DEDDO biedt zzp’ers een eenvoudige calculatie-, offerte- en facturatieoplossing aan, waardoor zij meer tijd overhouden voor hun passie: bouwen. Met meer dan vijftig

Baker McKenzie versterkt cloud strategie met uitrol van RelativityOne in wereldwijd netwerk

Baker McKenzie versterkt cloud strategie met uitrol van RelativityOne in wereldwijd netwerk

Advocatenkantoor Baker McKenzie heeft zijn eDiscovery-technologiediensten voor internationale kantoren uitgebreid met de implementatie van een nieuwe eDiscovery-oplossing: het cloud gebaseerde RelativityOne. Met dit SaaS-product kan Baker McKenzie beter enorme hoeveelheden gegevens verwerken en cliënten wereldwijd helpen met snelle reacties op complexe onderzoeken, rechtszaken, arbitrage en nalevingskwesties. eDiscovery vergemakkelijkt het beheer van grote hoeveelheden gegevens en

Vier vragen om te bepalen of jouw salesteam klaar is voor social selling

Vier vragen om te bepalen of jouw salesteam klaar is voor social selling

Social selling is onmisbaar voor elk modern salesteam dat volop vooruit wil in het opbouwen en onderhouden van relaties. Want voor groei en succes moet elke fase van de salesfunnel kloppen. In deze ambitie is social media en vooral LinkedIn als marketing- en saleskanaal niet meer weg te denken. Geldt dit ook voor jouw salesteam?

In samenwerking met

banner

Dossiers

Partnerdossiers



ICTtrends.nl

ICTtrends.nl is het platform voor en over IT en IT-management. Behalve de belangrijkste trends en nieuwsfeiten in de IT-wereld biedt ICTtrends.nl ook achtergronden en praktische handvatten.

Contact

ICTtrends.nl
Telefoon: 020 – 760 2671 (werkdagen)
Mail: redactie@icttrends.nl

ICT rubrieken