Een op drie Nederlanders shopt online onder werktijd

Een derde van alle Nederlanders zegt weleens (online) geshopt te hebben ‘in de baas zijn tijd’. Dit blijkt uit onderzoek van Acties.nl, onder 1.073 werkende Nederlanders. Opvallend genoeg zegt één op de vijf jonge mannen (tot dertig jaar) onder werktijd weleens porno of andere erotische content te hebben bekeken.

Het percentage jonge mannen dat weleens porno kijkt onder werktijd, ligt hiermee vier keer hoger dan het landelijk gemiddelde (5 procent), en is ruim een verdubbeling van het percentage onder alle ondervraagde mannen (9 procent). Voor vrouwen geldt dat slechts één op de 167 vrouwen (0,6 procent) zich hier weleens schuldig aan maakt. “Ik sta echt te kijken van deze cijfers”, zegt Vince Franke van Acties.nl. “Jonge mannen zijn veertig keer (!) eerder dan vrouwen geneigd een pikant videootje te kijken onder werktijd. Het is bijzonder dat zij blijkbaar de behoefte voelen dit op werk te moeten doen.”

Privé-surfen
80 procent van de ondervraagden zegt onder werktijd weleens online privé-activiteiten uit te voeren. Een voorbeeld hiervan is online shoppen; één op de drie ondervraagden (30 procent) geeft aan dit weleens te doen. Ook Social Media is populair, zo zegt 15 procent van alle ondervraagden dagelijks langer dan een halfuur op zijn eigen Social Media account(s) door te brengen onder werktijd. Onder jongeren tot 30 jaar, stijgt dit percentage naar ruim 26 procent. Franke: “Ik voer ook weleens privé-activiteiten uit onder werktijd, en ik behoor ook zeker tot die 80 procent die vindt dat dit moet kunnen. Echter is de scheidslijn dun, uitgebreid online shoppen, urenlang bellen/chatten met je partner of langere tijd op Social Media doorbrengen, vind ik echt niet kunnen.”

Browsergeschiedenis
Ondanks de verschillende privé-activiteiten van de ondervraagden onder werktijd, lijkt het erop dat de Nederlander weinig te verbergen heeft. Zo zegt ruim driekwart van hen (77 procent) dat zijn baas of bazin, ten alle tijden de browsergeschiedenis van zijn of haar werkcomputer of zakelijke smartphone mag bekijken. Mannen zijn hierin met 74 procent overigens iets terughoudender dan vrouwen (ruim 80 procent). Franke: “Dit kan twee dingen betekenen: of Nederlandse werknemers hebben écht niks te verbergen, of ze zijn heel bedreven in het wissen van hun browsergeschiedenis.”

Auteur |   ·   dinsdag 8 mei, 2018

Deel dit artikel

Lees meer ICT nieuwsnaar homepage »

Document-automatisering bespaart bouwbranche tijd en geld

Document-automatisering bespaart bouwbranche tijd en geld

Aannemers, projectontwikkelaars en producenten van bouwproducten zoals vloeren en stenen. Ze klopten in de afgelopen jaren allemaal bij Documizers aan om hun documentstroom in kaart te brengen en automatiseren. Thunnissen – een middelgrote, eigentijdse ontwikkelende aannemer uit Heemstede – is de twintigste klant die in korte tijd 500 werkuur op jaarbasis bespaarde, en betrouwbaarheid in

Rol Chief Information Security Officers steeds belangrijker

Rol Chief Information Security Officers steeds belangrijker

Vanwege toenemende digitale risico’s in het bedrijfsleven, wordt de aanwezigheid van Chief Information Security Officers (CISO) steeds crucialer. Dit blijkt uit de Global CISO Survey, een analyse van in totaal 262 CISO’s in Europa, de VS en Australië, uitgevoerd door executive search- en leadership consultancyfirma Heidrick & Struggles. Met de belangrijker wordende functie nemen ook

Artificial Intelligence op de supportdesk

Artificial Intelligence op de supportdesk

In een wereld waar technologie constant evolueert, verandert de traditionele rol van IT als technische ondersteuning voor gebruikers mee. Kunstmatige intelligentie, of Artificial Intelligence (AI), wordt steeds meer integraal onderdeel van de ondersteuningservaring: hierdoor vervagen de grenzen tussen mens en machine. Gerbert Jan Valk, CEO Linden-IT Door AI verandert ook de rol van een IT-supportmedewerker.

Fujitsu lanceert Fujitsu Kozuchi

Fujitsu lanceert Fujitsu Kozuchi

Tijdens Activate Now Technology Summit in Madrid heeft Fujitsu haar gloednieuwe AI-platform gelanceerd (codenaam: Kozuchi). Het nieuwe platform geeft commerciële gebruikers wereldwijd de beschikking over krachtige technologieën op het gebied van AI en Machine Learning. Dankzij Kozuchi kunnen organisaties uit bijvoorbeeld: productie, detailhandel, financiën en gezondheidszorg, geavanceerde AI-technologie gebruiken als oplossing voor hun zakelijke uitdagingen. Om ervoor

Lightyear lanceert webapp in Nederland

Lightyear lanceert webapp in Nederland

Klantinput leidt tot verdere ontwikkeling applicatie Waar de meeste neobrokers ‘mobile only’ blijven, lanceert het investeringsplatform Lightyear per direct haar webapplicatie in Nederland en 21 andere Europese landen. Het belang van een webapplicatie is duidelijk geworden uit klantfeedback en functieverzoeken, waardoor Lightyear prioriteit gaf aan de ontwikkeling ervan. De neobroker ontwikkelde niet alleen het webplatform

In samenwerking met

banner

Dossiers

Partnerdossiers



ICTtrends.nl

ICTtrends.nl is het platform voor en over IT en IT-management. Behalve de belangrijkste trends en nieuwsfeiten in de IT-wereld biedt ICTtrends.nl ook achtergronden en praktische handvatten.

Contact

ICTtrends.nl
Telefoon: 020 – 760 2671 (werkdagen)
Mail: redactie@icttrends.nl

ICT rubrieken