Game Robins Wereld helpt leergedrag te meten en stimuleren
Leusden, 24 juli 2018 – Gehandicaptenzorginstelling ‘s Heeren Loo is met hulp van de AFAS Foundation gestart met de ontwikkeling van Robins Wereld. Met de game is het mogelijk effectief leergedrag te meten en stimuleren bij kinderen met een beperking.
Robins Wereld speelt zich af in een driedimensionale spelwereld waar kinderen in de persoon van Robin allerlei opdrachten en taken uitvoeren om een schat te vinden. Deze taken zijn gericht op vaardigheden die het kind in staat stellen om zijn eigen (leer)gedrag te sturen. Hierbij valt te denken aan aandacht, impulscontrole, werkgeheugen en het kunnen gebruiken van een flexibele oplossingsstrategie.
De game ondersteunt het kind door tijdens de trainingsfase gerichte hints te geven. Dat is een essentieel verschil met andere games. Robins Wereld meet met behulp van eye movement trackers hoe het trainen van dit leergedrag bijdraagt aan het leren van meer complexe vaardigheden. “Door kinderen een game te laten spelen leren zij beter. Dat geldt nog sterker voor kinderen met een matige tot ernstige verstandelijke beperking”, zegt Marja Eding, gedragswetenschapper en initiator en ontwikkelaar van Robins wereld van Stichting ’s Heeren Loo.
Wetenschappelijk getest
De AFAS Foundation stelt 300.000 euro beschikbaar voor het ontwikkelen, testen, onderzoeken en beschikbaar stellen van de game. “De ontwikkeling van deze serious game past heel goed bij onze missie om organisaties die op een andere manier verschil willen maken te ondersteunen”, zegt Gerben Eversdijk, voorzitter van de AFAS Foundation. “Inzet is om de game breed te laten gebruiken door de gehandicaptenzorginstellingen in Nederland. Jan Fidder, bestuursvoorzitter van ’s Heeren Loo, is blij met de samenwerking met de AFAS Foundation: “Het is fantastisch dat er nu geïnvesteerd kan worden in het ontwikkelen van effectief leergedrag van alle kinderen in deze doelgroep. Hiermee kunnen zij optimale kansen en mogelijkheden krijgen om verder te leren”. ’s Heeren Loo is inmiddels gestart met de bouw van een eerste prototype. In 2020 ziet de game officieel het levenslicht.
Invloed gamen op leervermogen
Er zijn in Nederland 5.000 kinderen met een matige tot ernstige verstandelijke beperking, die een vorm van zorgonderwijs volgen of kinderdagcentrum bezoeken. Zij hebben meer moeite met leren en het ontwikkelen van bepaalde vaardigheden dan andere kinderen. Dit komt deels omdat zij onvoldoende beschikken over effectief leergedrag. Hun aandacht, werkgeheugen, innerlijke motivatie en vermogen om hun eigen leergedrag te controleren zijn minder goed ontwikkeld.
Over ’s Heeren Loo
’s Heeren Loo ondersteunt in bijna het hele land mensen met een verstandelijke beperking. Jong en oud helpen zij een passend antwoord te vinden op grote en kleine vragen. Dit doet de organisatie voor bijna 10.000 cliënten met 14.500 medewerkers.
Over de AFAS Foundation
Het Nederlandse familiebedrijf AFAS Software stelt dit jaar 3,5 miljoen euro beschikbaar via de AFAS Foundation om te schenken aan goede doelen, zoals Robins Wereld. De AFAS Foundation ondersteunt projecten binnen de gezondheidzorg, het onderwijs en de samenleving.