Technologische vooruitgang betekent niet automatisch hogere arbeidsproductiviteit

Tijdens het Smart Humanity evenement bij de OBA in Amsterdam van de Koninklijke Nederlandse Vereniging van Informatieprofessionals (KNVI) stond de rol van de mens centraal. Technologie ontwikkelt zich razend snel. Maar wat is de invloed van toenemende inzet van techniek en bijbehorende digitalisering op het werk van de duizenden kenniswerkers binnen organisaties?

De documentaire ‘Kenniswerk’ was de inhoudelijke uitsmijter van het event. Tech-filosoof Martijn Aslander vraagt zich af wat een kenniswerker precies is en hoe technologische ontwikkelingen deze werkers beïnvloeden. Verschillende experts, onder meer Bas van der Veldt, Wouter van Noort, Marleen Stikker en Maarten Schurink geven in de documentaire hun eigen definitie van een kenniswerker.

Arbeidsproductiviteit
Digitalisering leidt niet tot een versnelling en verhoging van productiviteit, maar tot een steeds kleinere toename in arbeidsproductiviteit. Dit is een trendbreuk ten opzichte van de industrialisatie en de daarop volgende ontwikkelingen. We zijn bekend met versnelling en verhoging van de productie in bijvoorbeeld fabrieken. Om de nieuwe complexiteit en processen te faciliteren, ontstond een managementlaag binnen organisaties, en werden processen steeds efficiënter.

De opkomst van de computer heeft dan ook veel veranderd, maar zorgt er tegenwoordig voor dat we in de oude werkwijzen blijven hangen. Aslander: “Zo is de manier van informatie opslaan binnen een mappenstructuur eigenlijk gewoon de digitale versie van een hoop ordners bewaren in de ladekasten op kantoor. Informatie wordt zo alleen opgeslagen, maar niet op de juiste manier beschikbaar gesteld en gedeeld. Dit kan beter. Door effectief in plaats van efficiënt te werken, kunnen medewerkers de productiviteit verhogen. De hoeveelheid informatie die mensen tot hun beschikking krijgen wordt steeds groter. Je kunt wel een hoop informatie verzamelen via mail, WhatsApp of Slack, maar als je tijdens een vergadering niet snel bij deze informatie komt, heb je er niets aan.”

Causaliteit
De documentaire gaat in op de causaliteit van bepaalde activiteiten en gebeurtenissen. Wanneer is iemand productief? Op een achturige werkdag kan iemand output leveren waardoor je als organisatie een voltallige factuur naar de opdrachtgever kan sturen, maar ’s avonds onder de douche verzin je een idee dat het bedrijf een enorme groei kan opleveren. “Waar is dan de causaliteit tussen het aantal gewerkte uren en iemands productiviteit?” vraagt Aslander zich af.

Aslander geeft in de documentaire aan dat we in de economie nog verkeerd meten hoe productief iemand is, namelijk te veel op basis van schaarste alsof het een bezit is. En dat is een beeld dat niet meer past in de nieuwe, digitale wereld van de kenniswerker, al was het maar omdat de wereld verandert in een plek waar steeds meer (gratis) te delen is. Kortom, we staan aan het begin van een nieuwe manier van (kennis-)werken, het meten van productiviteit en het delen van kennis. Hoe dat verandert? Daarover gaan de informatieprofessionals van de KNVI het komende jaar graag met u in gesprek.

Auteur |   ·   vrijdag 22 nov, 2019

Deel dit artikel

Lees meer ICT nieuwsnaar homepage »

Document-automatisering bespaart bouwbranche tijd en geld

Document-automatisering bespaart bouwbranche tijd en geld

Aannemers, projectontwikkelaars en producenten van bouwproducten zoals vloeren en stenen. Ze klopten in de afgelopen jaren allemaal bij Documizers aan om hun documentstroom in kaart te brengen en automatiseren. Thunnissen – een middelgrote, eigentijdse ontwikkelende aannemer uit Heemstede – is de twintigste klant die in korte tijd 500 werkuur op jaarbasis bespaarde, en betrouwbaarheid in

Rol Chief Information Security Officers steeds belangrijker

Rol Chief Information Security Officers steeds belangrijker

Vanwege toenemende digitale risico’s in het bedrijfsleven, wordt de aanwezigheid van Chief Information Security Officers (CISO) steeds crucialer. Dit blijkt uit de Global CISO Survey, een analyse van in totaal 262 CISO’s in Europa, de VS en Australië, uitgevoerd door executive search- en leadership consultancyfirma Heidrick & Struggles. Met de belangrijker wordende functie nemen ook

Artificial Intelligence op de supportdesk

Artificial Intelligence op de supportdesk

In een wereld waar technologie constant evolueert, verandert de traditionele rol van IT als technische ondersteuning voor gebruikers mee. Kunstmatige intelligentie, of Artificial Intelligence (AI), wordt steeds meer integraal onderdeel van de ondersteuningservaring: hierdoor vervagen de grenzen tussen mens en machine. Gerbert Jan Valk, CEO Linden-IT Door AI verandert ook de rol van een IT-supportmedewerker.

Fujitsu lanceert Fujitsu Kozuchi

Fujitsu lanceert Fujitsu Kozuchi

Tijdens Activate Now Technology Summit in Madrid heeft Fujitsu haar gloednieuwe AI-platform gelanceerd (codenaam: Kozuchi). Het nieuwe platform geeft commerciële gebruikers wereldwijd de beschikking over krachtige technologieën op het gebied van AI en Machine Learning. Dankzij Kozuchi kunnen organisaties uit bijvoorbeeld: productie, detailhandel, financiën en gezondheidszorg, geavanceerde AI-technologie gebruiken als oplossing voor hun zakelijke uitdagingen. Om ervoor

Lightyear lanceert webapp in Nederland

Lightyear lanceert webapp in Nederland

Klantinput leidt tot verdere ontwikkeling applicatie Waar de meeste neobrokers ‘mobile only’ blijven, lanceert het investeringsplatform Lightyear per direct haar webapplicatie in Nederland en 21 andere Europese landen. Het belang van een webapplicatie is duidelijk geworden uit klantfeedback en functieverzoeken, waardoor Lightyear prioriteit gaf aan de ontwikkeling ervan. De neobroker ontwikkelde niet alleen het webplatform

In samenwerking met

banner

Dossiers

Partnerdossiers



ICTtrends.nl

ICTtrends.nl is het platform voor en over IT en IT-management. Behalve de belangrijkste trends en nieuwsfeiten in de IT-wereld biedt ICTtrends.nl ook achtergronden en praktische handvatten.

Contact

ICTtrends.nl
Telefoon: 020 – 760 2671 (werkdagen)
Mail: redactie@icttrends.nl

ICT rubrieken