Thuiswerken draagt bij aan het verder ontwikkelen van de digitale vaardigheden. Helaas dreigen miljoenen Nederlanders de boot te missen. Wouter Bronsgeest, duovoorzitter van de Koninklijke Nederlandse Vereniging van Informatieprofessionals (KNVI) en Piet Boekhoudt KNVI-lid pleiten er daarom voor om de bestrijding van deze digitale ongelijkheid onderdeel te maken van maatschappelijk verantwoord ondernemen (MVO). Op die manier kan worden voorkomen dat grote groepen mensen buitenspel komen te staan.
Wat
betekent corona voor de digitale ongelijkheid?
Wouter Bronsgeest: “Door
corona hebben bijna alle werkenden zich (noodgedwongen) nieuwe digitale
vaardigheden eigen moeten maken om – waar mogelijk – vanuit huis te werken. Dit
geldt helaas niet voor de groep van 4 miljoen niet-werkenden, ouderen,
laaggeletterden, nieuwkomers en laagopgeleide jongeren. En dat is
problematisch. Uit verschillende onderzoeken blijkt namelijk dat deze digitale
ongelijkheid de al bestaande ongelijkheid tussen bevolkingsgroepen, op basis
van onder meer inkomen, opleiding en gezondheid, vergroot.”
Welke rol kunnen bibliotheken spelen om die kloof te verkleinen ?
“Voor diegene die in de digitale wereld nog onvoldoende mee kunnen komen, bieden bibliotheken laagdrempelige cursussen aan om de digitale vaardigheden structureel te verbeteren. Tegelijkertijd is vorig jaar, op initiatief van onder andere staatssecretaris Knops en prinses Laurentien van Oranje, de Alliantie Digitaal Samenleven opgericht. Een publiek- private samenwerking die het belang van een inclusieve digitale samenleving onder de aandacht probeert te brengen. Zowel de digitale cursussen bij de bibliotheken als de oprichting van de Alliantie zijn een stap in de goede richting maar de schoen wringt doordat veel mensen hier niet van op de hoogte zijn.”
Wat zou er volgens jullie moeten gebeuren?
“Door de bestrijding van digitale ongelijkheid onderdeel te maken van maatschappelijk verantwoord ondernemen, kan dit probleem ondervangen worden. Voor een ondernemer is het relatief eenvoudig om na te gaan of werknemers met een computer overweg kunnen of lijden aan ‘digifaalangst’. Als ondernemers hen vervolgens wijzen op de digitale vaardigheidscursussen van de lokale bibliotheek kan dit voor deze werknemers een steuntje in de rug zijn om in actie te komen. Dit sluit uitstekend aan op de sociaal-ethische criteria die bij MVO centraal staan.”
De KNVI pleit voor een buddysysteem?
”Ja dat zou een goede manier zijn waarop ondernemers en ICT-professionals hun verantwoordelijkheid kunnen nemen door mensen digitaal wegwijs te maken. Denk bijvoorbeeld aan een – al dan niet gesubsidieerd – buddysysteem, om een senior, een nieuwkomer of iemand voor wie een cursus in de bibliotheek te hoog gegrepen is, tóch digitaal vaardig te maken. Door een basispakket te ontwikkelen voor deze mensen en hun begeleiders kan hen het basisniveau sneller worden bijgebracht. De KNVI zet zich graag in om samen met de overheid zo’n buddysysteem te ontwikkelen en in te voeren.”
Waarom zien jullie het bestrijden van de digitale ongelijkheid als een essentiële maatschappelijke opdracht?
“Omdat de samenleving de komende jaren alleen maar verder digitaliseert. Door de bestrijding van de digitale ongelijkheid onderdeel te maken van maatschappelijke verantwoord ondernemen en ook ICT-professionals een rol te laten spelen, leggen we de bal niet alleen neer bij de overheid, maar gaan we het probleem gezamenlijk te lijf. Want naast vooruitkijken moeten we ook regelmatig achterom blijven kijken, om te zien of iedereen nog is aangehaakt. Hiermee voorkomen we dat we een aanzienlijk deel van de bevolking wantrouwend en geïsoleerd achterlaten.”