Twee derde Nederlanders bang voor datamisbruik door apps

Maar liefst 64 procent van de Nederlanders vreest weleens dat apps of derde partijen hun data misbruiken. Dit blijkt uit onderzoek van VPNdiensten.nl onder 1.103 Nederlanders van achttien jaar en ouder, uitgevoerd door Panelwizard. Ondanks deze angst is een derde van hen bereid om hun persoonlijke gegevens te verruilen voor voordelen in de app.

Vooral zestigplussers wantrouwen applicatieproducenten. Zo denkt 73 procent van hen dat apps of andere partijen hun gevraagde data voor verkeerde doeleinden gebruiken. Mogelijk daardoor ruilen zij minder snel hun persoonlijke gegevens in voor appvoordelen (23 procent) dan respondenten jonger dan dertig jaar (39 procent). “Steeds meer apps vragen om privégegevens of toegang tot andere applicaties”, zegt Abel Baas van VPNdiensten. “Lang niet allemaal zijn ze transparant over waarvoor zij die gegevens nodig hebben, dus ik begrijp dat mensen hier sceptisch over zijn. Wees voorzichtig met het delen van persoonlijke data, hoe mooi premiumfuncties of financiële voordelen in apps ook klinken. Want vaak geldt: als iets gratis is, ben jij het product.”

Kleine lettertjes

Ondanks de angst voor datamisbruik accepteert maar liefst tachtig procent van de Nederlanders de privacy-instellingen op apps zonder dat zij eerst de voorwaarden lezen. Met name jongeren tot dertig jaar (87 procent) accepteren die gelijk. Onder zestigplussers bedraagt dit percentage zeventig procent. Een mogelijke verklaring hiervoor is dat ze die voorwaarden onoverzichtelijk vinden. Zo vindt maar liefst 84 procent van de respondenten dat apps duidelijker moeten aangeven waarvoor ze de gevraagde gegevens gebruiken. Baas: “Ik begrijp dat de meeste mensen liever niet alle kleine lettertjes lezen voordat ze een app kunnen gebruiken. Hier maak ik mezelf ook weleens schuldig aan. Daarom kijk ik in ieder geval waar de app toestemming voor vraagt. Als bijvoorbeeld een nieuwsapp toegang wil tot mijn locatie of camera, dan zoek ik even verder.”

Eigen regie

Uit het onderzoek blijkt verder dat Nederlanders niet altijd roekeloos met hun eigen data omgaan. Zo staakt maar liefst 86 procent van de respondenten regelmatig een inlogprocedure wanneer een mobiele applicatie om teveel gegevens vraagt. Als blijkt dat applicatiefabrikanten over ongewenste data beschikken, vraagt een op de vijf Nederlanders hen weleens of zij die willen verwijderen. Mannen doen dit opvallend vaker (24 procent) dan vrouwen (15 procent). Baas: ” Als je twijfelt of apps echt bepaalde gegevens moeten weten, bedenk dan goed wat zij nodig hebben voor optimale prestaties. Houd daarnaast de regie in eigen handen. Zo krijg ik bij een registratie op een nieuwe app altijd de optie dat mijn telefoon mijn gegevens automatisch invult. Hoewel dat heel handig is, kies ik daar niet voor omdat ik dan het risico loop dat ik overbodige informatie weggeef.”

Auteur |   ·   donderdag 12 aug, 2021

Deel dit artikel

Lees meer ICT nieuwsnaar homepage »

Nieuwe DSA-wetgeving uitdaging digitale marketeers

Nieuwe DSA-wetgeving uitdaging digitale marketeers

De nieuwe DSA-wetgeving (Digital Service Act van de EU) die sinds 1 januari ook geldt voor kleinere digitale ondernemers, vormt een flinke uitdaging voor digitale marketeers, aldus Nasser al Kamouchi, directeur van de Whello Group uit Amsterdam. Hij ziet nadelen als minder effectieve marketing, een lagere ROI en toenemende kosten (met alle risico’s, zie verderop),

Nieuwe innovatieve documentoplossing bespaart jaarlijks honderden uren

Nieuwe innovatieve documentoplossing bespaart jaarlijks honderden uren

Documizers heeft onlangs haar nieuwe innovatieve dienst voor documentautomatisering DocuFlow geïntroduceerd. De meeste bestaande klanten zoals bijvoorbeeld de KNVB, FNV, Schipper accountants en Dille & Kamille zijn inmiddels naar tevredenheid over op deze betaalbare online documentoplossing van Nederlandse makelij. DocuFlow bespaart het gemiddelde bedrijf of organisatie niet alleen honderden uren aan werk en dus heel veel tijd en geld, maar voorkomt ook fouten en zorgt voor een professionele & uniforme werkwijze.

Fujitsu en Deep Instinct werken samen tegen ransomware

Fujitsu en Deep Instinct werken samen tegen ransomware

Fujitsu kondigt vandaag een samenwerking aan met Deep Instinct, het allereerste bedrijf dat end-to-end deep learning gebruikt voor cybersecurity. Samen lanceren ze een unieke anti-ransomwaredienst, waarmee de meest geavanceerde bedreigingen – bekend en onbekend – in minder dan twintig miliseconden onschadelijk worden gemaakt. Fujitsu en Deep Instinct bieden hiermee de snelste en meest effectieve beveiligingsoplossing van

Rol Chief Information Security Officers steeds belangrijker

Rol Chief Information Security Officers steeds belangrijker

Vanwege toenemende digitale risico’s in het bedrijfsleven, wordt de aanwezigheid van Chief Information Security Officers (CISO) steeds crucialer. Dit blijkt uit de Global CISO Survey, een analyse van in totaal 262 CISO’s in Europa, de VS en Australië, uitgevoerd door executive search- en leadership consultancyfirma Heidrick & Struggles. Met de belangrijker wordende functie nemen ook

Brink lanceert digitale bouwadministratietool DEDDO

Brink lanceert digitale bouwadministratietool DEDDO

Applicatie maakt administratie voor zzp’ers in de bouw makkelijker DEDDO, het digitale gereedschap waarmee zelfstandige ondernemers in de bouw hun bouwadministraties organiseren, is vandaag officieel gelanceerd door management-, advies- en softwarebedrijf Brink. DEDDO biedt zzp’ers een eenvoudige calculatie-, offerte- en facturatieoplossing aan, waardoor zij meer tijd overhouden voor hun passie: bouwen. Met meer dan vijftig

In samenwerking met

banner

Dossiers

Partnerdossiers



ICTtrends.nl

ICTtrends.nl is het platform voor en over IT en IT-management. Behalve de belangrijkste trends en nieuwsfeiten in de IT-wereld biedt ICTtrends.nl ook achtergronden en praktische handvatten.

Contact

ICTtrends.nl
Telefoon: 020 – 760 2671 (werkdagen)
Mail: redactie@icttrends.nl

ICT rubrieken