Gebrekkige communicatie is een serieus probleem en leidt tot onnodige kosten voor bedrijven. Dat blijkt uit onderzoek van Loo van Eck onder 1.124 Nederlanders, uitgevoerd door Panelwizard. Tweederde van de ondervraagden ergert zich aan de schriftelijke communicatie van collega’s en eenderde is zelfs weleens geschrokken van het niveau van de kwaliteit van de teksten van collega’s.
De gebrekkige communicatie is niet zonder gevolgen. Volgens 61 procent van de ondervraagden zijn daardoor ooit dingen misgelopen. Zelfs 67 procent zegt dat het tijd en geld zou besparen als er beter wordt gecommuniceerd. In de Zakelijke dienstverlening is dat zelfs 68 procent. “Het zijn indrukwekkende cijfers. Maar niet onverwacht. Er wordt vaak te moeilijk gecommuniceerd. Dat heeft verschillende oorzaken. Eén ervan is overschatting. Zeker hoogopgeleiden hebben de neiging om de leesvaardigheid van zowel collega’s als klanten te overschatten en schrijven daardoor te moeilijke teksten, dus op een te hoog taalniveau,” zegt Martijn Jacobs, directeur Loo van Eck.
Werkgevers aan zet
Ook de werkgevers hebben een belangrijke rol te spelen bij het verbeteren van de schriftelijke communicatie. Zo zegt 47 procent van de ondervraagden dat de werkgever te weinig aandacht heeft voor de kwaliteit van de interne én externe schriftelijke communicatie. Dit terwijl het in potentie veel geld en tijd kan besparen als er juist méér aandacht voor schriftelijke communicatie zou komen. Dit gebrek aan aandacht speelt vooral in het Onderwijs (51 procent) en in de Zakelijke dienstverlening (50 procent). Opmerkelijk is dat ook in de communicatiesector nog altijd 42 procent vindt dat de werkgever te weinig oog heeft voor de schriftelijke communicatie.
Rol werknemers
Behalve de werkgevers en de collega’s, lijkt het erop dat ook de ondervraagden zelf debet zijn aan de communicatieproblemen. Zo zegt bijna de helft regelmatig de eigen teksten te laten controleren. Ook Jacobs ziet dat de werknemers zelf meer kunnen doen: “De werknemer zélf speelt ook een rol. De 49 procent die hun teksten weleens laat controleren door andere collega’s, doet dat niet voor niks. Zij vermoeden dat hun teksten te onduidelijk zijn. Dat is stap één. Probleem is echter de andere 51 procent. Als deze medewerkers ook vaker hun teksten laten checken, voorkomt dat veel problemen voor de lezers. En dat bespaart tijd én geld. Veel bedrijven sturen op kosten. Maar een grote kostenpost, slechte communicatie, zien ze vaak over het hoofd. De snelste besparing die ze kunnen doen, zit namelijk in de mailboxen van de medewerkers.”
Tekstanalysetool
Als grootste opleider in schrijven helpt Loo van Eck mensen en organisaties met het verbeteren van hun schriftelijke communicatie. Dit doet het bureau door advisering, tekstschrijven en trainingen. Ook zorgt Loo van Eck met de tekstanalysetool Klinkende Taal dat medewerkers van organisaties hun teksten in Word en Outlook kunnen checken op taalniveau. Hierdoor hoeven ze dit niet meer over te laten aan de collega’s. Het bureau heeft zestig mensen in dienst. Ongeveer de helft van de omzet is afkomstig uit de publieke sector. Onder de klanten verder onder meer bedrijven uit de financiële sector, woningcorporaties, de zorg en het onderwijs, en ook KLM en de Efteling.