“Winkelstraat moet inspelen op veranderende behoefte digitale consument”

Willen winkelstraten en –gebieden in 2020 klaar zijn voor de veranderende behoefte van de consument, dan is integrale samenwerking vereist. Dit stelt expertgroep De Nieuwe Winkelstraat van het onderzoeksprogramma Shopping2020.

De expertgroep heeft een toekomstvisie gecreëerd op online verkoop van producten en diensten  in breed politiek-maatschappelijk perspectief. Er is vastgesteld welke acties moeten worden ondernomen op nationaal, branche en bedrijfsniveau.

Ontbreken van visie
De expertgroep is van mening dat het in teveel gemeenten ontbreekt aan een visie op de toekomst van de winkelstraat. Alle partijen dienen samen te werken: retailers, horeca, overheid, kunst en cultuur, beleggers, ontwikkelaars en vele anderen. Daarnaast is de lokale overheid nodig om deze groep te superviseren.
Het idee dat de markt het zelf kan regelen is volledig achterhaald. De maatschappelijke gevolgen zullen enorm zijn als men het proces zijn eigen gang laat gaan. De experts menen dat dit zal leiden tot toenemende leegstand, onaantrekkelijke steden en dorpen, verloedering en sociale onveiligheid.

Winkelgebied 2020
De expertgroep geeft als advies aan gemeenten mee het actieprogramma ‘Winkelgebied 2020’ te ontwikkelen. Dit programma moet sturing geven wanneer er zich een complexe situatie met vele belangen en betrokkenen zich voordoet. In de toekomst zullen consumenten wel graag de winkelgebieden blijven bezoeken. De experts melden dat in 2020 off- en online winkelen zullen zijn verweven en naadloos in elkaar overgaan. ‘Total retail’ staat in de toekomst centraal.

Flexibiliteit vereist
Om combinaties tussen horeca en retail een kans te geven, is meer flexibiliteit in regelgeving nodig. Het huidige regelsysteem heeft een defensieve instelling, terwijl dit juist offensief zou moeten zijn. Flexibiteit is nodig van alle partijen. De expertgroep heeft een rapport opgesteld, dat hier gratis is te downloaden.

Auteur |   ·   woensdag 19 feb, 2014

Deel dit artikel

Lees meer ICT nieuwsnaar homepage »

Document-automatisering bespaart bouwbranche tijd en geld

Document-automatisering bespaart bouwbranche tijd en geld

Aannemers, projectontwikkelaars en producenten van bouwproducten zoals vloeren en stenen. Ze klopten in de afgelopen jaren allemaal bij Documizers aan om hun documentstroom in kaart te brengen en automatiseren. Thunnissen – een middelgrote, eigentijdse ontwikkelende aannemer uit Heemstede – is de twintigste klant die in korte tijd 500 werkuur op jaarbasis bespaarde, en betrouwbaarheid in

Rol Chief Information Security Officers steeds belangrijker

Rol Chief Information Security Officers steeds belangrijker

Vanwege toenemende digitale risico’s in het bedrijfsleven, wordt de aanwezigheid van Chief Information Security Officers (CISO) steeds crucialer. Dit blijkt uit de Global CISO Survey, een analyse van in totaal 262 CISO’s in Europa, de VS en Australië, uitgevoerd door executive search- en leadership consultancyfirma Heidrick & Struggles. Met de belangrijker wordende functie nemen ook

Artificial Intelligence op de supportdesk

Artificial Intelligence op de supportdesk

In een wereld waar technologie constant evolueert, verandert de traditionele rol van IT als technische ondersteuning voor gebruikers mee. Kunstmatige intelligentie, of Artificial Intelligence (AI), wordt steeds meer integraal onderdeel van de ondersteuningservaring: hierdoor vervagen de grenzen tussen mens en machine. Gerbert Jan Valk, CEO Linden-IT Door AI verandert ook de rol van een IT-supportmedewerker.

Fujitsu lanceert Fujitsu Kozuchi

Fujitsu lanceert Fujitsu Kozuchi

Tijdens Activate Now Technology Summit in Madrid heeft Fujitsu haar gloednieuwe AI-platform gelanceerd (codenaam: Kozuchi). Het nieuwe platform geeft commerciële gebruikers wereldwijd de beschikking over krachtige technologieën op het gebied van AI en Machine Learning. Dankzij Kozuchi kunnen organisaties uit bijvoorbeeld: productie, detailhandel, financiën en gezondheidszorg, geavanceerde AI-technologie gebruiken als oplossing voor hun zakelijke uitdagingen. Om ervoor

Lightyear lanceert webapp in Nederland

Lightyear lanceert webapp in Nederland

Klantinput leidt tot verdere ontwikkeling applicatie Waar de meeste neobrokers ‘mobile only’ blijven, lanceert het investeringsplatform Lightyear per direct haar webapplicatie in Nederland en 21 andere Europese landen. Het belang van een webapplicatie is duidelijk geworden uit klantfeedback en functieverzoeken, waardoor Lightyear prioriteit gaf aan de ontwikkeling ervan. De neobroker ontwikkelde niet alleen het webplatform

In samenwerking met

banner

Dossiers

Partnerdossiers



ICTtrends.nl

ICTtrends.nl is het platform voor en over IT en IT-management. Behalve de belangrijkste trends en nieuwsfeiten in de IT-wereld biedt ICTtrends.nl ook achtergronden en praktische handvatten.

Contact

ICTtrends.nl
Telefoon: 020 – 760 2671 (werkdagen)
Mail: redactie@icttrends.nl

ICT rubrieken