Concurreren is belangrijker dan ooit. Bedrijven die op de juiste manier met big data omgaan, hebben de toekomst. Niets doen met big data is geen optie meer.
Steeds meer winkeliers spelen in op de behoeften van de klant middels big data. Neem nu supermarktketen Albert Heijn met haar Bonuskaart. Dankzij deze persoonlijke kortingskaart verzamelt de supermarkt allerlei gegevens van haar klanten die daarop door de supermarkt worden benaderd met relevante aanbiedingen op basis van hun eigen aankooppatroon. Big data is in die zin zeer zinvol, maar het zorgt ook voor de nodige uitdagingen. “Het grappige van big data is dat het eigenlijk een probleem beschrijft en het toch een hype wordt”, begint Eric van Tol, lid van ngi-NGN, een vereniging die belangen van ICT-professionals vertegenwoordigt, director van het nieuw opgerichte expertisecentrum Big Data van Fontys Hogeschool én aanjager van het ICT doorbraakproject Big Data van het Ministerie van Economische Zaken.
Technisch een uitdaging
Van Tol waarschuwt dat computersystemen moeite hebben de hoeveelheid data die we verzamelen aan te kunnen. Voor IT-afdelingen is het een uitdaging om de juiste systemen en de juiste data aan elkaar te koppelen, zodat de gegevens en informatie integraal beschikbaar komen. De storage-systemen moeten snel, schaalbaar en flexibel zijn en tevens in staat om zowel gestructureerde als ongestructureerde data te integreren.“Dat is technisch keer op keer een uitdaging, maar gelukkig zien bedrijven ook de waarde in van big data en dat ze dus iets met die systemen moeten. Dankzij big data kunnen zij blijven concurreren”, zegt Van Tol.
Blijvende hype
Een heldere, eenduidige definitie van big data is er niet. Toch is het een zeer populair fenomeen geworden. “Ik denk dat het gehyped is, maar aan de andere kant is het wel een blijvertje”, aldus Van Tol. “We doen alsof het een technologische revolutie is, maar het is een proces dat al jaren loopt. In die zin is het meer een sociologische revolutie.” Een eenduidige definitie van big data is volgens Van Tol trouwens ook niet zo boeiend. Onderzoeksbureau Meta Group introduceerde in 2001 wel de drie V’s als handvat bij de kwantificering van big data. Die drie V’s staan voor Volume, Velocity en Variety. Oftewel: big data is waardevol voor de business bij snelle beschikbaarheid, het moet afkomstig zijn uit meerdere bronnen en flexibel verrijkt kunnen worden met andere (ongestructureerde) data.
Analyseren
Kort gezegd is big data de grote verzameling van informatie die we met z’n allen creëren en vergaren via allerhande digitale kanalen. Door die schat aan gestructureerde en ongestructureerde data te analyseren, kunnen bedrijven waarde toevoegen aan hun business door nieuwe producten en diensten te ontwikkelen op basis van die data. Volgens Van Tol ligt hier een belangrijke uitdaging. “Hoe kun je uit die data nieuwe diensten ontwikkelen die je nog helemaal niet voorzien hebt? Dat is een vraag waar veel bedrijven mee kampen.” De grootste spelers in het bedrijfsleven – telecom, banken, verzekeraars – zijn inmiddels wel gestroomlijnd in het omgaan met die grote hoeveelheid data waar zij dagelijks mee te maken hebben. “Zij maken nu de slag naar het indelen van hun klanten en ze individueel leren kennen dankzij die data”, vertelt Van Tol. “Daardoor zijn zij steeds beter in staat om persoonlijke diensten aan te bieden. Dat is het grootste voordeel van big data. Maar je moet wel over de juiste data beschikken en die data terug kunnen vertalen naar wat de consument wil. Dan heb je de sleutel in handen.”