Column: De juiste leverancier

Wie kan mij vertellen waarin KPN, T-Mobile en Vodafone zich van elkaar onderscheiden? Eenmaal, andermaal… Precies! Er is geen onderscheid. En dat is nu precies het probleem. Geen van deze bedrijven heeft een sterk onderscheidend DNA.

Het is dan ook niet zo gek dat de consument van tegenwoordig alleen nog maar kijkt naar wie het goedkoopst is. De telco’s hebben geen voorkeurspositie gecreëerd, omdat ze geen meerwaarde bieden. Om dat te kunnen doen, moet je namelijk weten waar je je klanten echt mee helpt. En om dat kunnen, moet je weten wat in de basis hun problemen zijn.

Dat veel bedrijven in de telecom en de ICT niet werkelijk iets anders leveren dan wat de concurrent levert, is nog tot daar aan toe. Waar ze de plank pas écht mee misslaan is dat ze hun diensten of producten niet op een onderscheidende manier leveren. De meeste leveranciers staren zich nog altijd blind op hun product of hun dienst. Maar daar red je het tegenwoordig niet meer mee. Iemand met een telecomprobleem wil geholpen worden. Die is bereid om te betalen voor de zekerheid dat zijn zaak in goeden handen is, zodat hij niet langer pijn heeft. Aan dienstverleners dus de schone taak om onderscheidend te opereren.

Ieder bedrijfs-DNA is opgebouwd uit tientallen structurele en culturele elementen. Op ieder van die elementen kun je jezelf onderscheiden, door op dat ene punt beter te zijn dan de concurrent en door veel waarde toevoegen voor de klant. Per element kun je gouden stippen definiëren. Hoe meer van dergelijke gouden stippen in je DNA, hoe meer je je als bedrijf kunt onderscheiden en hoe meer je aan een klant te bieden hebt. De meeste telecom- en ict-bedrijven komen niet verder dan een handjevol gouden stippen.

Het is voor een it-manager praktisch onmogelijk om uit die grijze mêlee van aanbieders – waar de een overigens nog harder schreeuwt hoe goed hij wel niet is dan de ander – de juiste te pikken. Die dienstverlener die precies bij zíjn organisatie past. Een aanbieder die slimme en open vragen stelt. Vragen waarover hijzelf nog niet eens had nagedacht, maar die wel ‘to-the-point’ zijn. Een leverancier kortom, die niet alleen het probleem van de it-manager oplost, maar die ook nog eens de oorzaak van dat probleem uit de wereld helpt.

Het telecom- of it-bedrijf dat hiertoe in staat is, creëert een voorkeurspositie. Daarmee helpt hij alleen zichzelf maar vooral zijn klant. Omdat hij naast de afdeling van zijn klant direct ook de business van diens bedrijf beter laat draaien. IT als effectieve business enabler, dankzij de juiste, onderscheidende leverancier. Zeg nou zelf, dat klinkt toch als een klok?!

 

Wessel Berkman, directeur van The Brown Paper Company

Deze column verscheen eerder in ICT Magazine.

Auteur |   ·   maandag 11 aug, 2014

Deel dit artikel

Lees meer ICT nieuwsnaar homepage »

‘Ik wilde eigenlijk nooit werknemers aannemen’

‘Ik wilde eigenlijk nooit werknemers aannemen’

Jack Kuiper staat op zijn 62ste nog altijd aan het hoofd van Documizers Ontwikkelingen in technologie gaan zo snel, dat moet je aan jongere generaties overlaten, dacht Jack Kuijper altijd. Toch staat hij na twintig jaar, op zijn 62ste, nog altijd aan het hoofd van Documizers, leverancier van oplossingen voor documentprocessen, waarmee hij klanten zoals

Fujitsu en Deep Instinct werken samen tegen ransomware

Fujitsu en Deep Instinct werken samen tegen ransomware

Fujitsu kondigt vandaag een samenwerking aan met Deep Instinct, het allereerste bedrijf dat end-to-end deep learning gebruikt voor cybersecurity. Samen lanceren ze een unieke anti-ransomwaredienst, waarmee de meest geavanceerde bedreigingen – bekend en onbekend – in minder dan twintig miliseconden onschadelijk worden gemaakt. Fujitsu en Deep Instinct bieden hiermee de snelste en meest effectieve beveiligingsoplossing van

Fujitsu en Microsoft gaan samenwerken aan duurzaamheidstransformatie

Fujitsu en Microsoft gaan samenwerken aan duurzaamheidstransformatie

Fujitsu Limited en Microsoft Corporation kondigen een vijfjarig strategisch partnership aan en breiden daarmee hun bestaande samenwerking uit. Binnen het partnership investeren beide bedrijven in de ontwikkeling van innovatieve Fujitsu Uvance-oplossingen. Fujitsu en Microsoft gebruiken verschillende Microsoft Cloudplatforms en toonaangevende technologieën, waarmee ze digitaal transformeren hoe organisaties duurzamere oplossingen ontwikkelen die inspelen op maatschappelijke behoeften. 

Fujitsu lanceert Fujitsu Kozuchi

Fujitsu lanceert Fujitsu Kozuchi

Tijdens Activate Now Technology Summit in Madrid heeft Fujitsu haar gloednieuwe AI-platform gelanceerd (codenaam: Kozuchi). Het nieuwe platform geeft commerciële gebruikers wereldwijd de beschikking over krachtige technologieën op het gebied van AI en Machine Learning. Dankzij Kozuchi kunnen organisaties uit bijvoorbeeld: productie, detailhandel, financiën en gezondheidszorg, geavanceerde AI-technologie gebruiken als oplossing voor hun zakelijke uitdagingen. Om ervoor

Linden-IT breidt uit naar Zweden

Linden-IT breidt uit naar Zweden

Detacheringsbureau Linden-IT breidt per direct uit naar Zweden. De IT-dienstverlener gaat bedrijven vanuit Stockholm ondersteunen bij de detachering van IT-professionals, onder andere op het gebied van support, cloud en applicaties. Dit is na Portugal het tweede buitenlandse kantoor van Linden-IT, waarmee de uitbreiding een logische stap is binnen de internationale groeiambitie. In eerste instantie gaat

In samenwerking met

banner

Dossiers

Partnerdossiers



ICTtrends.nl

ICTtrends.nl is het platform voor en over IT en IT-management. Behalve de belangrijkste trends en nieuwsfeiten in de IT-wereld biedt ICTtrends.nl ook achtergronden en praktische handvatten.

Contact

ICTtrends.nl
Telefoon: 020 – 760 2671 (werkdagen)
Mail: redactie@icttrends.nl

ICT rubrieken