AFAS Software heeft het afgelopen halfjaar succesvol ingezet op het behoud van medewerkers. Het bedrijf heeft in het eerste halfjaar opnieuw een grote doorstroom gerealiseerd en heeft bovendien 31 nieuwe medewerkers aangetrokken; ruim drie keer zoveel als het jaar ervoor. “We zien dat het werkt om in te zetten op thema’s als welzijn en andere soft-skills”, zegt HR-manager Britt Breure.
AFAS is content met het behoud en de groei van het aantal medewerkers gezien de huidige concurrentie op de arbeidsmarkt. “We doen er alles aan om onze mensen te laten zien dat we hun inzet waarderen. Er wordt bij AFAS heel hard gewerkt en onze medewerkers zijn de basis van ons succes; zij maken het verschil. Daarom hebben we de dagelijkse shotjesbar geïntroduceerd voor een dagelijkse vitamineboost, maar we huren ook net zo goed een heel Fries dorp af om onze medewerkers met partners een weekend in de watten te leggen”, legt Breure uit. “Maar aandacht voor de ontwikkeling van de individuele professional en zijn werk-privébalans blijven natuurlijk evengoed zeer belangrijk.”
Medewerkers blijven ook graag bij AFAS werken, zo blijkt onder andere uit het hoge doorstroompercentage van 10 procent. “We geloven heel sterk in het ontwikkelen van onze eigen mensen en de cijfers laten zien dat we daarin slagen.” Zo heeft AFAS afgelopen week nog twee nieuwe directieleden uit de eigen gelederen benoemd (Herman Zondag als directeur Customer Experience en Robbert de Ruijter als Directeur Customer Operations). Ook zijn het afgelopen halfjaar weer meerdere trainees doorgestroomd als consultant of salesmanager met een stevig AFAS-DNA. “De interne doorstroom is volgens ons een belangrijke voorwaarde voor toekomstig succes.”
Van werving naar behoud
“AFAS groeit dit jaar opnieuw stevig en om die groei vorm te geven is kennis van onze mensen over klanten en processen cruciaal”, stelt Breure. Uit het onderzoeksrapport ‘HR-Trends 2019-2020’ van AFAS Software, adviesbureau Berenschot en uitgeverij Performa blijkt dat HR-professionals in 2020 voor het eerst sinds vijf jaar niet langer werving van nieuwe medewerkers als topprioriteit hebben, maar juist scholing en behoud van huidige medewerkers. AFAS heeft hierop dan ook ingezet.
Zicht op welzijn vergroot betrokkenheid
AFAS ziet dat ook onder medewerkers een steeds groter besef ontstaat dat het belangrijk is om in drukke tijden goed te blijven kijken naar de balans tussen werk en privé. “Dat hoort ook bij goed werkgeverschap”, zegt Breure.
Dat mensen ook fysiek en mentaal gezond blijven, noemt AFAS cruciaal. Chef-kok Thijmen en zijn team maken daarom elke dag verse ontbijtjes, lunches en diners. Ook heeft masseur Ernst in het afgelopen halfjaar ruim vijfhonderd massages uitgedeeld en organiseerde AFAS de zogeheten Fit-Pro Shows waarin het nut van slaap, maar ook het bewaken van je grenzen besproken wordt. Breure: “Maar liefst driekwart van de medewerkers kwam naar een van deze bijeenkomsten. Kortom: we zien een grote betrokkenheid bij het bedrijf en het thema welzijn.”