Het van oorsprong Amerikaanse Wunderkind betreedt per direct de Nederlandse markt. Met meer dan 800 medewerkers wereldwijd en een omzet van ruim € 100 miljoen is de multinational toonaangevend op het gebied van performance gedreven marketing voor online retailers. Zo bedient het meer dan 1.200 klanten wereldwijd; in Europa werkt Wunderkind vanuit een UNESCO grachtenpand in Amsterdam onder meer voor Scotch & Soda, G-Star RAW en Clarins.
De technologie van Wunderkind koppelt anonieme websitebezoekers aan klantaccounts, waardoor e-tailers die klanten via hun eigen kanalen een volledig gepersonaliseerde ervaring kunnen bieden. “Het online advertentielandschap verandert snel”, zegt Wouter Koch, Country Manager Nederland bij Wunderkind. “Traditionele performance marketingkanalen staan onder druk door stijgende kosten, strengere privacyregelgeving én tracking cookies die volgend jaar verdwijnen. Hierdoor krijgen online retailers steeds minder waarde voor hun betaalde marketingkanalen en kunnen zij lastiger groeien. Omdat wij in tegenstelling tot andere partijen de focus leggen op opt-in first party data en kanalen, realiseren we tot tien procent extra online inkomsten voor onze klanten en behoren we voor hen tot de top-drie marketingkanalen.”
Eerste Europese stap
Na zakelijke successen in de Verenigde Staten en Londen is de uitbreiding van Wunderkind naar de Europese Unie een logische stap. Koch verklaart de keuze voor Nederland: “De Nederlandse retailmarkt is digitaal zeer volwassen, wat onder meer blijkt uit het consumentengedrag en de grote landelijke e-commerce spelers. Juist vanwege die volwassenheid verwacht ik dat onze dienst gericht op owned communicatiekanalen hier welkom is. Zo zien we dat Nederlandse organisaties nu al flink inzetten op eigen databases en kanalen. Met behulp van onze technologie kunnen bedrijven eenvoudig personalisatie op schaal leveren, dus wij ondersteunen ze graag daarbij.”
Teamuitbreiding
Ondanks de krappe arbeidsmarkt wil Wunderkind het Nederlandse team in het komende jaar uitbreiden van zes tot twintig medewerkers. Koch: “In de afgelopen jaren zijn wij enorm gegroeid, zowel in het aantal medewerkers als in onze bedrijfsresultaten. Die groei willen wij in Europa doorzetten, wat alleen kan als wij ons ook als werkgever onderscheiden. Daarom beschouwen wij inclusie en werkgeluk als topprioriteit, wat we onder meer waarmaken met onze hoge score op de Corporate Equility Index. Ik kijk er enorm naar uit om samen met het huidige team én alle toekomstige talenten van Wunderkind de leukste tech-werkgever van Nederland te maken, en zo de internationale groei voortzetten.”
Wulfric Light-Wilkinson, General Manager van Wunderkind International, voegt toe: “Dit is een belangrijke mijlpaal voor Wunderkind, want met de opkomende markt in Nederland staat het Amsterdamse kantoor centraal in onze bredere Europese uitbreidingsplannen. We kijken ernaar uit om onze diensten te introduceren bij een nieuwe selectie retailmarktleiders – en om lokaal digitaal talent te verwelkomen in ons snelgroeiende team.”