Een producent van anti-virussoftware die zegt dat anti-virussoftware dood is. Het klinkt een beetje vreemd. Toch zijn dat de woorden van Brian Dye, senior vice president for information security bij Symantec.
Symantec is zo’n beetje de uitvinder van de anti-virussoftware voor consumenten, de uitspraak is dus best heftig. Volgens Dye wordt slechts 45 procent van de cyberaanvallen tegengehouden door anti-virussoftware, zoals Symantecs Norton Antivirus. Kortom, het product is nutteloos aan het worden, als het niet snel verandert. Dit is een probleem voor Symantec, dat 40 procent van zijn inkomsten uit anti-virussoftware haalt. Het bedrijf is hard bezig met het ontwikkelen van nieuwe producten, die niet meer gericht zijn op het buiten houden van alle virussen, maar de schade zo veel mogelijk probeert te beperken.
Detect and respond
Dye stelt dat Symantecs Norton security al meer is dan een gewone anti-virussoftware. Het programma scant bijvoorbeeld al op verdachte activiteiten van voorheen niet geziene virussen. Daarnaast heeft het een password manager, een spamblocker en een tool die de Facebook-feed van de gebruiker scant op potentieel gevaarlijke links. De omzetgroei van Symantec moet dan volgens Dye ook komen uit deze ‘detect and respond’-aanpak.
Toekomst van anti-virus
Volgens kenners in de markt moet het statement van Dye niet heel letterlijk worden genomen. Zij stellen dat anti-virussoftware zeker nog wel een rol zal blijven spelen, want de programma’s houden nog altijd een belangrijk deel van de virussen tegen. Als je je tegen virussen wilt beschermen, moet je verschillende lagen inzetten, anti-virussoftware is de eerste laag. Volgens Jerome Segura van anti-virussoftwarebouwer Malwarebytes is er ook een wereld te winnen als het gaat om het gedrag van computergebruikers. Er zijn nog altijd veel consumenten die hun wachtwoord bijna nooit veranderen en één wachtwoord gebruiken voor verschillende accounts. Dit maakt het voor hackers heel gemakkelijk om schade aan te richten.