Met de mobiele applicatie ‘Elke app heeft een prijs’ wijst de Autoriteit Consument & Markt vooral jongeren op de gevaren van het gratis downloaden van een app. Met de installatie van bepaalde mobiele applicaties delen consumenten vaak privégegevens zonder daar zich bewust van te zijn.
AMC wil dat consumenten weten waar ze “ja” tegen zeggen wanneer ze op de downloadknop van de gratis app klikken. Met de applicatie probeert AMC duidelijk te maken dat wanneer je een app downloadt, je goedkeuring geeft tot inzage in je foto’s, contactgegevens en locatievoorzieningen bijvoorbeeld. Volgens Anita Vegter, bestuurslid ACM, moet dit het begin zijn van de bewustwording die de autoriteit nastreeft. ‘Elke app heeft een prijs’ is een onderdeel van de landelijk campagne van Alert Online, een gezamenlijk initiatief van overheid, bedrijfsleven en wetenschap om online veiligheid te vergroten.
Datagegevens
ACM heeft in samenwerking met NJR, Nationale Jeugdraad, onderzoek gedaan onder jongeren over het delen van privégegevens. Daaruit blijkt dat jongeren er vaak niet van op de hoogte zijn dat aanbieders van gratis apps geld verdienen aan hun persoonlijke gegevens. Daardoor betalen jongeren in feite met hun privacy voor het downloaden van de applicatie. Volgens de Telecommunicatiewet zijn aanbieders verplicht om gebruikers te informeren wat er met hun gegevens gebeurt. Het overgrote deel van de jongeren, 92 procent, leest de voorwaarden niet. De machtiging, waarin staat dat de consument toegang geeft tot bijvoorbeeld diens agenda, telefoonboek en foto’s, wordt door 21 procent gelezen.
De toezichthouder heeft een promotiefilm pje gemaakt om consumenten te waarschuwen. In dat filmpje wordt er op een leuke manier uitgelegd waar men zich niet van bewust is bij het downloaden van een gratis applicatie.