Column: Mag ik ook faxen?

Ik ben net overgestapt naar een andere bank. En inderdaad, het is gemakkelijker dan ik had gedacht. Maar wat is dat toch met die brieven, kan dat niet digitaal?

Overstappen, het is doodnormaal geworden in de energie- en de zorgverzekeringssector, maar in de bankensector wil het nog niet echt vlotten. In een onderzoek van Roland Berger van vorig jaar gaf 98% van de ondervraagden aan niet naar een andere bank te willen overstappen. Ondanks dat ze helemaal niet tevreden zijn over hun bank. De belangrijkste reden om niet over te stappen is de rompslomp die dit met zich mee zou brengen.
Nou, met die rompslomp valt het hartstikke mee, kan ik uit eigen ervaring vertellen. Banken hebben namelijk de Overstapservice in het leven geroepen. Je moet alleen bereid zijn om heel wat formulieren in te vullen. Dat kan op de computer, maar uiteindelijk moet je die formulieren heel ouderwets printen, in een enveloppe doen en opsturen. Je zou er bijna weer van gaan faxen. Kan dat niet anders? Natuurlijk kan dat anders, als de banken zouden willen, kan alles digitaal. Ze moeten daarvoor alleen hun hopeloos verouderde computersystemen het raam uit gooien. Veel banken slepen een IT-legacy van tientallen jaren oud met zich mee. Medewerkers van de bank kloppen daar de gegevens die jij ze per brief aanlevert met de hand in. Heel ouderwets, maar je zou het ook positief kunnen bekijken: het houdt een hoop mensen aan het werk.
Banken hebben wel nieuwe systemen die van alles mogelijk maken, maar het moet wel op het oude moedersysteem worden aangesloten. Het is alsof je een Tesla koopt, maar hem laat voorttrekken door paarden. ‘De klant centraal’ is op deze manier nog erg ver weg. In de overstapprocedure staat voorlopig nog de bank centraal. Ik moet me namelijk aanpassen aan die systemen van de bank. Als het aan mij lag, logde ik in met mijn DigiD en regelde ik de overstap in 5 minuten, geheel digitaal. En nog iets, waarom mag ik mijn rekeningnummer niet meenemen? Over dat rekeningnummer gesproken: wie heeft in hemelsnaam dat onhandig lange IBAN-nummer in het leven geroepen?

Auteur |   ·   dinsdag 1 jul, 2014

Deel dit artikel

Lees meer ICT nieuwsnaar homepage »

Document-automatisering bespaart bouwbranche tijd en geld

Document-automatisering bespaart bouwbranche tijd en geld

Aannemers, projectontwikkelaars en producenten van bouwproducten zoals vloeren en stenen. Ze klopten in de afgelopen jaren allemaal bij Documizers aan om hun documentstroom in kaart te brengen en automatiseren. Thunnissen – een middelgrote, eigentijdse ontwikkelende aannemer uit Heemstede – is de twintigste klant die in korte tijd 500 werkuur op jaarbasis bespaarde, en betrouwbaarheid in

Rol Chief Information Security Officers steeds belangrijker

Rol Chief Information Security Officers steeds belangrijker

Vanwege toenemende digitale risico’s in het bedrijfsleven, wordt de aanwezigheid van Chief Information Security Officers (CISO) steeds crucialer. Dit blijkt uit de Global CISO Survey, een analyse van in totaal 262 CISO’s in Europa, de VS en Australië, uitgevoerd door executive search- en leadership consultancyfirma Heidrick & Struggles. Met de belangrijker wordende functie nemen ook

Artificial Intelligence op de supportdesk

Artificial Intelligence op de supportdesk

In een wereld waar technologie constant evolueert, verandert de traditionele rol van IT als technische ondersteuning voor gebruikers mee. Kunstmatige intelligentie, of Artificial Intelligence (AI), wordt steeds meer integraal onderdeel van de ondersteuningservaring: hierdoor vervagen de grenzen tussen mens en machine. Gerbert Jan Valk, CEO Linden-IT Door AI verandert ook de rol van een IT-supportmedewerker.

Fujitsu lanceert Fujitsu Kozuchi

Fujitsu lanceert Fujitsu Kozuchi

Tijdens Activate Now Technology Summit in Madrid heeft Fujitsu haar gloednieuwe AI-platform gelanceerd (codenaam: Kozuchi). Het nieuwe platform geeft commerciële gebruikers wereldwijd de beschikking over krachtige technologieën op het gebied van AI en Machine Learning. Dankzij Kozuchi kunnen organisaties uit bijvoorbeeld: productie, detailhandel, financiën en gezondheidszorg, geavanceerde AI-technologie gebruiken als oplossing voor hun zakelijke uitdagingen. Om ervoor

Lightyear lanceert webapp in Nederland

Lightyear lanceert webapp in Nederland

Klantinput leidt tot verdere ontwikkeling applicatie Waar de meeste neobrokers ‘mobile only’ blijven, lanceert het investeringsplatform Lightyear per direct haar webapplicatie in Nederland en 21 andere Europese landen. Het belang van een webapplicatie is duidelijk geworden uit klantfeedback en functieverzoeken, waardoor Lightyear prioriteit gaf aan de ontwikkeling ervan. De neobroker ontwikkelde niet alleen het webplatform

In samenwerking met

banner

Dossiers

Partnerdossiers



ICTtrends.nl

ICTtrends.nl is het platform voor en over IT en IT-management. Behalve de belangrijkste trends en nieuwsfeiten in de IT-wereld biedt ICTtrends.nl ook achtergronden en praktische handvatten.

Contact

ICTtrends.nl
Telefoon: 020 – 760 2671 (werkdagen)
Mail: redactie@icttrends.nl

ICT rubrieken