E-health met de iPhone

De nieuwe iPhone6 zorgde zoals gebruikelijk weer voor veel media-aandacht. Speciale aandacht ging er deze keer uit naar de gezondheidsapps. Zeker in combinatie met andere gadgets kun je op de iPhone van alles monitoren: je hartslag, je suikerspiegel, de hoeveelheid calorieën die je verbrandt, je eetpatroon – noem maar op. Het lijkt misschien allemaal nieuw en vooruitstrevend, maar in de zorg worden dit soort tools al op veel grotere schaal toegepast.

Telemonitoring en telezorg (e-Health) zijn geen gadgets meer. Langzamerhand wordt e-Health binnen steeds meer disciplines toegepast. Zo werkt bijvoorbeeld U-center met een online behandelportaal. Van het traject dat doorgaans veertien weken duurt, vindt de tweede helft op afstand plaats. De patiënt wordt gevraagd blogs te schrijven en op gezette tijden uitgenodigd voor videochats met de therapeut. Daarnaast worden ook nog face-to-face gesprekken en groepssessies aangeboden. ‘Blended therapy’ wordt dat genoemd. Volgens Albert Hietink, CEO van de kliniek, is dat ook een van de succesfactoren van de eHealth-oplossing. “Groot voordeel van bloggen is dat de patiënt zelf kan kiezen wanneer hij iets opschrijft. Logischerwijs is dat op het moment dat hij angst of behoeftes ervaart. Hij hoeft dan niet te wachten tot hij weer een sessie met de therapeut heeft.”

E-health als middel
Hietink plaatst ook een kritische noot. “Er zijn veel kant-en-klare producten, vaak goede oplossingen. Maar als geïntegreerd onderdeel van het totale behandelplan zijn er nog maar bar weinig oplossingen.” Volgens hem dienen zorginstellingen eHealth anders te benaderen. “Het wordt nu nog te vaak als doel gezien. Organisaties voelen zich haast gedwongen om bepaalde onderdelen van het proces te digitaliseren en besluiten dan maar om een bepaald proces te digitaliseren. De vraag zou echter niet moeten zijn: ‘Wat kan ik met eHealth doen?’, maar ‘Hoe bereik ik hetzelfde doel nog beter, effectiever en kostenefficiënter?’ Om de zorgkosten beheersbaar te houden, hebben zorgaanbieders naar mijn mening de taak eHealth meer en slim in te zetten om zo kostenverlagend te werken.”

Voor- en tegenstanders
Ook met betrekking tot de iPhone zijn de reacties verdeeld. Critici zoals sportsocioloog Koen Breedveld zetten vraagtekens bij de privacy. “Want wat doet Apple eigenlijk met alle verzamelde gegevens?” Tegelijkertijd zorgen gezondheidsapps wel voor veel meer bewustwording. En ach, het is natuurlijk ook gewoon leuk.

Auteur |   ·   maandag 29 sep, 2014

Deel dit artikel

Lees meer ICT nieuwsnaar homepage »

Document-automatisering bespaart bouwbranche tijd en geld

Document-automatisering bespaart bouwbranche tijd en geld

Aannemers, projectontwikkelaars en producenten van bouwproducten zoals vloeren en stenen. Ze klopten in de afgelopen jaren allemaal bij Documizers aan om hun documentstroom in kaart te brengen en automatiseren. Thunnissen – een middelgrote, eigentijdse ontwikkelende aannemer uit Heemstede – is de twintigste klant die in korte tijd 500 werkuur op jaarbasis bespaarde, en betrouwbaarheid in

Rol Chief Information Security Officers steeds belangrijker

Rol Chief Information Security Officers steeds belangrijker

Vanwege toenemende digitale risico’s in het bedrijfsleven, wordt de aanwezigheid van Chief Information Security Officers (CISO) steeds crucialer. Dit blijkt uit de Global CISO Survey, een analyse van in totaal 262 CISO’s in Europa, de VS en Australië, uitgevoerd door executive search- en leadership consultancyfirma Heidrick & Struggles. Met de belangrijker wordende functie nemen ook

Artificial Intelligence op de supportdesk

Artificial Intelligence op de supportdesk

In een wereld waar technologie constant evolueert, verandert de traditionele rol van IT als technische ondersteuning voor gebruikers mee. Kunstmatige intelligentie, of Artificial Intelligence (AI), wordt steeds meer integraal onderdeel van de ondersteuningservaring: hierdoor vervagen de grenzen tussen mens en machine. Gerbert Jan Valk, CEO Linden-IT Door AI verandert ook de rol van een IT-supportmedewerker.

Fujitsu lanceert Fujitsu Kozuchi

Fujitsu lanceert Fujitsu Kozuchi

Tijdens Activate Now Technology Summit in Madrid heeft Fujitsu haar gloednieuwe AI-platform gelanceerd (codenaam: Kozuchi). Het nieuwe platform geeft commerciële gebruikers wereldwijd de beschikking over krachtige technologieën op het gebied van AI en Machine Learning. Dankzij Kozuchi kunnen organisaties uit bijvoorbeeld: productie, detailhandel, financiën en gezondheidszorg, geavanceerde AI-technologie gebruiken als oplossing voor hun zakelijke uitdagingen. Om ervoor

Lightyear lanceert webapp in Nederland

Lightyear lanceert webapp in Nederland

Klantinput leidt tot verdere ontwikkeling applicatie Waar de meeste neobrokers ‘mobile only’ blijven, lanceert het investeringsplatform Lightyear per direct haar webapplicatie in Nederland en 21 andere Europese landen. Het belang van een webapplicatie is duidelijk geworden uit klantfeedback en functieverzoeken, waardoor Lightyear prioriteit gaf aan de ontwikkeling ervan. De neobroker ontwikkelde niet alleen het webplatform

In samenwerking met

banner

Dossiers

Partnerdossiers



ICTtrends.nl

ICTtrends.nl is het platform voor en over IT en IT-management. Behalve de belangrijkste trends en nieuwsfeiten in de IT-wereld biedt ICTtrends.nl ook achtergronden en praktische handvatten.

Contact

ICTtrends.nl
Telefoon: 020 – 760 2671 (werkdagen)
Mail: redactie@icttrends.nl

ICT rubrieken