Tweede generatie outsourcingcontracten zorgen regelmatig voor onduidelijkheden op gebied van het lot en de rechten van werknemers. De gedragscode Overgang van Werknemers moet deze onduidelijkheden verhelpen.
Het uitbesteden van een lopend dienstverleningscontract aan een nieuwe leverancier levert in veel gevallen problemen op voor oud-werknemers. Het gaat hierbij om werknemers die na het sluiten van het eerste contract, zijn overgestapt naar de eerste leverancier. Met de gedragscode Overgang van Werknemers, gelanceerd door Platform Outsourcing Nederland (PON), moeten oud-werknemers meer duidelijkheid krijgen. De onduidelijke wet op dit gebied en de verschillende bedrijfseconomische belangen van betrokken organisaties zorgen voor een gecompliceerd HR proces, waardoor de oud-medewerkers vaak niet weten waar ze aan toe zijn.
Duits voorbeeld
Voor de gedragscode Overgang van Werknemers van PON, heeft een Duitse gedragscode als voorbeeld gediend. Deze gedragscode is in Duitsland al actief onder de naam ‘Verhaltenskodex zum Mitarbeiterübergang beim ‘2nd Generation Outsourcing’. De Nederlands gedragscode lijkt in veel gevallen op de door industrievereniging Bitcom opgestelde Duitse variant.
Overgang van Werknemers
De gedragscode van PON gaat in op de feitelijke overdracht van werknemers. Voor het welzijn van de werknemers is geen plek opgenomen in de code. De gedragscode is bedoeld om uitkomst te bieden in praktijksituaties. Door contractuele afspraken en eventuele uitgangspunten kan het heruitbestedingsproces in de praktijk afwijken van de geldende gedragscode. Het uiteindelijke doel van PON is het verder professionaliseren van de outsourcing-industrie.