Jack Kuiper staat op zijn 62ste nog altijd aan het hoofd van Documizers
Ontwikkelingen in technologie gaan zo snel, dat moet je aan jongere generaties overlaten, dacht Jack Kuijper altijd. Toch staat hij na twintig jaar, op zijn 62ste, nog altijd aan het hoofd van Documizers, leverancier van oplossingen voor documentprocessen, waarmee hij klanten zoals bijvoorbeeld de KNVB en Dille en Kamille helpt tijd en geld te besparen.
Gewoon met klanten bezig zijn
“Ik wilde nooit medewerkers aannemen”, vertelt oprichter Jack Kuijper. “Eigenlijk heb ik er alles aan gedaan om dat zo te houden. Maar het is niet gelukt. Mijn compagnon Kees wil dat namelijk wel. Hij is achttien jaar jonger en staat anders in het leven. Ik wilde gewoon met klanten bezig zijn en mooie projecten doen, daarvoor was ik immers voor mezelf begonnen. Daar haalde ik plezier uit, ik hoefde niet per se de grootste te worden.’’
De grootste worden, dat hoeft nog steeds niet, maar Kuijper is inmiddels wel erg blij met zijn team. Dat groeide dit jaar tot twaalf medewerkers, plus een aantal ontwikkelaars in Bulgarije. Niet gek voor een ondernemer die zijn ondernemerscarrière weifelend begon. Zoals zoveel mensen wilde hij wel voor zichzelf beginnen, maar ja, een beetje eng is dat toch ook wel. Kuijper kwam bij de IT-onderneming Technosoft terecht, waar hij veel leerde, ook dankzij de stormachtige groei van dat bedrijf. “Na een kleine tien jaar wilde ik de IT uit. Ontwikkelingen gingen zo hard, ik vermoedde dat ik in deze markt niet oud kon worden. Ik ben toen kwaliteitsmanagement gaan doen, want mijn werkgever moest ook ISO-gecertificeerd worden. Dat was heel interessant om te doen en dat heb ik tien jaar gedaan. Maar loskomen van de IT-wereld was moeilijker dan ik dacht, daar liggen mijn roots en ik bleek toch meer een technische man te zijn. In 1998 ben ik samen met een voormalige collega een adviesbureau voor organisatie en automatisering gestart genaamd Vossebelt en Kuijper. De gedachte erachter was: eerst organiseren, dan automatiseren. Dat doen we nu nog steeds.”
Ik ben toen kwaliteitsmanagement gaan doen, want mijn werkgever moest ook ISO-gecertificeerd worden. Dat was heel interessant om te doen en dat heb ik tien jaar gedaan. Maar loskomen van de IT-wereld was moeilijker dan ik dacht, daar liggen mijn roots en ik bleek toch meer een technische man te zijn. In 1998 ben ik samen met een voormalige collega een adviesbureau voor organisatie en automatisering gestart genaamd Vossebelt en Kuijper. De gedachte erachter was: eerst organiseren, dan automatiseren. Dat doen we nu nog steeds.”
Wel tien concurrenten
In 2003 neemt Kuijper een softwareproduct over met de naam WordConnect. Het was de stap die Kuijper nodig had om de IT-markt weer te betreden. “Dat betekende ook de geboorte van Documizers, in 2003. WordConnect ging over huisstijlautomatisering, een term waarvan ik nog nooit had gehoord. Uiteraard deed ik marktonderzoek, en daarbij kwam ik wel tien concurrenten tegen. Dat moest dus anders.”
Kuijper hernoemt de software en spreekt vanaf dan van documentcreatiesoftware. In die jaren was Microsoft CRM net op de markt, wat nu Dynamics 365 heet. “Toen ben ik op de Microsoft-trein gesprongen. Ik heb de software herontwikkeld en als documentcreatiesoftware geschikt gemaakt voor de Microsoftmarkt. Een compleet andere benadering, maar wel met dezelfde software. Die markt werkte met partnerschappen en dat werkte voor Documizers fantastisch. Ik had opeens honderd klanten zonder sales, alleen maar via partners.”
Geld is de uitdaging
In 2009 sluit huidig compagnon Kees Breure aan, en zijn komst betekent een boost voor het bedrijf. Omdat hij sales en marketing doet, kan Documizers het partnermodel loslaten en zelf de boer opgaan om nieuwe klanten te binden. Ook dat loopt goed, en de aanvankelijk niet zo gewenste personeelsleden stromen het kantoor in. Een opluchting na de tropenjaren die Kuijper heeft doorlopen. “In 2004 was geld een enorme uitdaging. Banken wilden niet meedoen, maar ik ben er helemaal voor gegaan, die eerste zaadjes planten was het moeilijkste deel van het ondernemerschap.”
Net als tijdens het zaaien van die eerste zaadjes moet Kuijper ook nu nog steeds uitleggen wat de meerwaarde is van Documizers. Iedereen kan immers toch simpel documenten aanmaken met Microsoft of een andere aanbieder? “Ja, dat klopt”, beaamt Kuijper. “Maar bij ons gaat het om veel meer dan dat. Documizers richt zich op het automatiseren van het totale documentproces. Dus niet alleen het opstellen van documenten als offertes of contracten, maar ook het versturen, digitaal ondertekenen, archiveren en meer. Onze documentoplossing DocuFlow levert organisaties efficiëntie. Stel je voor dat je als salesmedewerker iedere week tientallen offertes moet uitsturen naar potentiele klanten, dan is het fijn als dat proces zoveel mogelijk geautomatiseerd is.”
Documizers bedient grote klanten, waaronder de KNVB, die het documentproces voor de onboarding van nieuwe medewerkers met Documizers heeft geoptimaliseerd, en Dille en Kamille, die met Docuflow hun inkooporders, pakbonnen en facturen volledig hebben geautomatiseerd. Kuijper is trots op het huidige klantenbestand en heeft als missie om nog veel meer bedrijven bewust te maken van de waarde van Docuflow. “We zijn dingen aan het ontwikkelen waarvan zeker zo’n zeventig procent van de markt nog niet beseft welke voordelen het hun bedrijf kan opleveren. Wat dat betreft heb ik een unieke toekomstvisie.”
Zoektocht naar inspiratie
Nu Documizers twintig jaar bestaat, staat het ondernemersleven van Kuijper op een kruispunt. Na een leven met overvolle werkweken nam hij afgelopen jaar vijf weken vrij om de Camino te lopen, de pelgrimsreis naar Santiago de Compostela. “Het was voor het eerst dat ik alleen weg was, en ik kan dat iedereen aanraden. Ik ben als een ander mens teruggekomen, en heb goed nagedacht hoe we verder kunnen met Documizers. Ik ben misschien niet meer de jongste, maar het bedrijf groeit en bloeit als nooit tevoren.”
“Mijn aanvankelijke twijfels hebben plaatsgemaakt voor groei en vernieuwing. De sleutel tot succes in de IT-branche blijkt niet vasthouden aan het verleden, maar meebewegen met de tijd. De vernieuwende kijk op IT van de jongere generatie geeft me een enorme motivatie en energie. Mijn inspiratie vind ik in het team, de wensen van klanten en mijn compagnon Kees. Ik hoop op deze manier een onschatbare rol te blijven spelen in het bedrijf, voor de klanten en bij de productontwikkeling. Ik wil nog altijd het product mooier maken, en daarvoor heb ik meer dan genoeg ideeën opgedaan waar ik de komende jaren aan kan werken.”