IT’ers ervaren ongelijke behandeling op kantoor

Maar liefst 22 procent van de Nederlandse IT’ers ervaart een ongelijke behandeling tussen werknemers binnen hun organisatie. Dat blijkt uit onderzoek van Linden-IT onder 1.078 Nederlanders werkzaam bij een IT-organisatie. Mogelijk heeft de ongelijke behandeling invloed op het gedrag van werknemers. Zo kan twaalf procent van de respondenten moeilijk zichzelf zijn binnen zijn of haar organisatie.

Met name vrouwen in de IT zijn kritisch op de bedrijfscultuur. Zo signaleert 28 procent van hen een verschil in omgang tussen werknemers en kan veertien procent niet volledig zichzelf zijn. Onder de mannelijke respondenten bedragen deze percentages twintig en elf procent. “Ik schrik ervan dat er in onze branche nog zoveel sprake is van ongelijkheid en beperkte inclusie”, stelt Gerbert-Jan Valk, oprichter en CEO van Linden-IT. “Juist in deze sector is de arbeidskrapte goed voelbaar, dus dan zul je als organisatie er alles aan moeten doen om geschikte mensen met de juiste competenties aan te trekken. Een bedrijfscultuur creëren waarin iedereen zichzelf kan zijn lijkt me hiervoor het absolute minimum.”

Doorgroeimogelijkheden

Toch heeft de helft van de respondenten meer doorgroeimogelijkheden dan vijf jaar geleden. Zo hebben momenteel 52 procent van de vrouwen en 48 procent van de mannen meer carrièremogelijkheden dan voorheen. Mogelijk dat meer rolmodellen in IT-organisaties hierbij kunnen helpen, want maar liefst een derde van de respondenten verlangt naar iemand waar hij of zij tegenop kan kijken. Dit geldt meer voor vrouwen (39 procent) dan mannen (dertig procent). Valk: “Jezelf ontwikkelen als professional gaat gemakkelijker wanneer je een duidelijk doel hebt, bijvoorbeeld in de vorm van een rolmodel. Hierbij is het belangrijk dat hij of zij enigszins op je lijkt, dat je jezelf in die persoon herkent en daardoor hetzelfde carrièrepad durft te bewandelen. Daarom hebben wij onlangs drie topvrouwen in onze organisatie extra in het zonnetje gezet. Hopelijk inspireert dat andere ambitieuze vrouwelijke collega’s of werkzoekenden.”

Representativiteit

Behalve meer doorgroeimogelijkheden, voelt 45 procent van de Nederlandse IT’ers zich meer vertegenwoordigd binnen zijn of haar organisatie dan vijf jaar geleden. Hierbij speelt leeftijd een rol. Zo ervaart maar liefst 51 procent van de vijftigminners tegenwoordig meer representatie, tegenover 31 procent van de respondenten van vijftig jaar en ouder. Het groeien van de representatie van werknemers in IT-organisaties hangt mogelijk samen met het verlangen naar diversiteit binnen het IT-vakgebied. Bijna drie op de vier Nederlanders hechten namelijk waarde aan een divers team, waarbij vrouwen diversiteit belangrijker (79 procent) vinden dan mannen (67 procent). Valk: “Ook in IT wordt diversiteit steeds belangrijker; we moeten af van het mannenimago en iedereen met open armen verwelkomen. Gelukkig lijkt het de goede kant op te gaan, maar als branche zijn we er nog lang niet.”

Auteur |   ·   dinsdag 2 mei, 2023

Deel dit artikel

Lees meer ICT nieuwsnaar homepage »

Document-automatisering bespaart bouwbranche tijd en geld

Document-automatisering bespaart bouwbranche tijd en geld

Aannemers, projectontwikkelaars en producenten van bouwproducten zoals vloeren en stenen. Ze klopten in de afgelopen jaren allemaal bij Documizers aan om hun documentstroom in kaart te brengen en automatiseren. Thunnissen – een middelgrote, eigentijdse ontwikkelende aannemer uit Heemstede – is de twintigste klant die in korte tijd 500 werkuur op jaarbasis bespaarde, en betrouwbaarheid in

Rol Chief Information Security Officers steeds belangrijker

Rol Chief Information Security Officers steeds belangrijker

Vanwege toenemende digitale risico’s in het bedrijfsleven, wordt de aanwezigheid van Chief Information Security Officers (CISO) steeds crucialer. Dit blijkt uit de Global CISO Survey, een analyse van in totaal 262 CISO’s in Europa, de VS en Australië, uitgevoerd door executive search- en leadership consultancyfirma Heidrick & Struggles. Met de belangrijker wordende functie nemen ook

Artificial Intelligence op de supportdesk

Artificial Intelligence op de supportdesk

In een wereld waar technologie constant evolueert, verandert de traditionele rol van IT als technische ondersteuning voor gebruikers mee. Kunstmatige intelligentie, of Artificial Intelligence (AI), wordt steeds meer integraal onderdeel van de ondersteuningservaring: hierdoor vervagen de grenzen tussen mens en machine. Gerbert Jan Valk, CEO Linden-IT Door AI verandert ook de rol van een IT-supportmedewerker.

Fujitsu lanceert Fujitsu Kozuchi

Fujitsu lanceert Fujitsu Kozuchi

Tijdens Activate Now Technology Summit in Madrid heeft Fujitsu haar gloednieuwe AI-platform gelanceerd (codenaam: Kozuchi). Het nieuwe platform geeft commerciële gebruikers wereldwijd de beschikking over krachtige technologieën op het gebied van AI en Machine Learning. Dankzij Kozuchi kunnen organisaties uit bijvoorbeeld: productie, detailhandel, financiën en gezondheidszorg, geavanceerde AI-technologie gebruiken als oplossing voor hun zakelijke uitdagingen. Om ervoor

Lightyear lanceert webapp in Nederland

Lightyear lanceert webapp in Nederland

Klantinput leidt tot verdere ontwikkeling applicatie Waar de meeste neobrokers ‘mobile only’ blijven, lanceert het investeringsplatform Lightyear per direct haar webapplicatie in Nederland en 21 andere Europese landen. Het belang van een webapplicatie is duidelijk geworden uit klantfeedback en functieverzoeken, waardoor Lightyear prioriteit gaf aan de ontwikkeling ervan. De neobroker ontwikkelde niet alleen het webplatform

In samenwerking met

banner

Dossiers

Partnerdossiers



ICTtrends.nl

ICTtrends.nl is het platform voor en over IT en IT-management. Behalve de belangrijkste trends en nieuwsfeiten in de IT-wereld biedt ICTtrends.nl ook achtergronden en praktische handvatten.

Contact

ICTtrends.nl
Telefoon: 020 – 760 2671 (werkdagen)
Mail: redactie@icttrends.nl

ICT rubrieken