‘’Je moet een trend niet volgen, maar juist zelf maken’’

De ict-sector is in rap tempo aan het veranderen. Zowel het technische aspect als de benadering van het ict-vak hebben zich de laatste tijd sterk ontwikkeld. “Vroeger lag de focus op het functioneren van producten, nu ligt dit meer op gebruiksgemak en design”, aldus Ben van der Burg (Triple IT).

Ben van der Burg is commercieel directeur bij Triple IT, een bedrijf dat zich op meerdere facetten binnen de ict-sector focust. Voor verschillende klanten leveren zij producten en services die erop gericht zijn om een brug te slaan tussen content, media en technologie.

Trends
Als het aankomt op de verschillende trends die momenteel bezig zijn binnen de ict-sector ontwijkt van der Burg liever de clichés. ‘’Ik kan nu verschillende dingen noemen die iedereen al noemt zoals big data, cloud of drones maar in werkelijkheid wordt er meer gesproken over dergelijke trends dan er daadwerkelijk wordt uitgevoerd. Er zijn bijvoorbeeld maar weinig goede cases over de juiste manier van big data gebruiken. Er zijn er wel wat maar het valt tegen. Een trend die wel opvalt is design, je ziet dat hier steeds meer aandacht aan wordt besteed. Vroeger lag de focus op het functioneren van producten, nu ligt dit meer op gebruiksgemak en design.” Een andere trend die Van der Burg opvalt is de verschillende benadering die de jongere en oudere generatie hebben op het werk. De oudere generatie werkt meer opbouwend, terwijl de jongere generatie meer ‘on the edge’ werkt.

Triple IT
Met zijn bedrijf Triple IT speelt Van der Burg in op de laatste trends dankzij het hoge aantal jonge mensen dat er werkzaam is. “Natuurlijk kijken we als bedrijf naar de technologie en de mogelijkheden die het biedt. Maar wat wij belangrijk vinden, is dat iedereen bezig is met iets dat aansluit op hun persoonlijke interesses. Hierdoor wordt het werk leuker en gaat de tijd bovendien sneller. Zo zijn wij bijna niet bezig met outsourcing, maar wel met design. Je moet een trend ook niet volgen, maar juist zelf maken.” Een andere succesfactor is volgens Van der Burg de hiërarchie binnen het bedrijf, of eigenlijk het ontbreken ervan. “Bij Triple IT handelen de verschillende teams autonoom en nemen dus zelf ook hun beslissingen. Er is wel een managementteam van acht personen, maar de teams maken het grootste gedeelte van de beslissingen zelf. Door deze manier worden de kwaliteiten van medewerkers ook erkend. Daarnaast is een mening over design een persoonlijke mening, dus wie ben ik om iemands werk neer te halen.”

Oculus Rift
Momenteel heeft Triple IT een project lopen met de Oculus Rift, een virtual reality-bril. De virtual reality-trend is volgens Van der Burg een trend die zich zeker nog verder gaat ontwikkelen. “De Oculus is niet zomaar een trend. Ik zeg het niet vaak, maar dit is zeker iets blijvend. De laatste keer dat ik die gedachte heb gehad bij een innovatie, is bij het mobiel internet geweest. Er wordt een hele nieuwe belevingswereld gecreëerd door middel van de Oculus Rift. Daarnaast is het een stuk techniek dat overal op toe te passen is, zowel amusement, sport als educatieve doeleinden. Momenteel is de technologie vooral nog gericht op b2b maar dit zal zich gaan verplaatsen naar de consument.’’

Auteur |   ·   dinsdag 2 dec, 2014

Deel dit artikel

Lees meer ICT nieuwsnaar homepage »

Document-automatisering bespaart bouwbranche tijd en geld

Document-automatisering bespaart bouwbranche tijd en geld

Aannemers, projectontwikkelaars en producenten van bouwproducten zoals vloeren en stenen. Ze klopten in de afgelopen jaren allemaal bij Documizers aan om hun documentstroom in kaart te brengen en automatiseren. Thunnissen – een middelgrote, eigentijdse ontwikkelende aannemer uit Heemstede – is de twintigste klant die in korte tijd 500 werkuur op jaarbasis bespaarde, en betrouwbaarheid in

Rol Chief Information Security Officers steeds belangrijker

Rol Chief Information Security Officers steeds belangrijker

Vanwege toenemende digitale risico’s in het bedrijfsleven, wordt de aanwezigheid van Chief Information Security Officers (CISO) steeds crucialer. Dit blijkt uit de Global CISO Survey, een analyse van in totaal 262 CISO’s in Europa, de VS en Australië, uitgevoerd door executive search- en leadership consultancyfirma Heidrick & Struggles. Met de belangrijker wordende functie nemen ook

Artificial Intelligence op de supportdesk

Artificial Intelligence op de supportdesk

In een wereld waar technologie constant evolueert, verandert de traditionele rol van IT als technische ondersteuning voor gebruikers mee. Kunstmatige intelligentie, of Artificial Intelligence (AI), wordt steeds meer integraal onderdeel van de ondersteuningservaring: hierdoor vervagen de grenzen tussen mens en machine. Gerbert Jan Valk, CEO Linden-IT Door AI verandert ook de rol van een IT-supportmedewerker.

Fujitsu lanceert Fujitsu Kozuchi

Fujitsu lanceert Fujitsu Kozuchi

Tijdens Activate Now Technology Summit in Madrid heeft Fujitsu haar gloednieuwe AI-platform gelanceerd (codenaam: Kozuchi). Het nieuwe platform geeft commerciële gebruikers wereldwijd de beschikking over krachtige technologieën op het gebied van AI en Machine Learning. Dankzij Kozuchi kunnen organisaties uit bijvoorbeeld: productie, detailhandel, financiën en gezondheidszorg, geavanceerde AI-technologie gebruiken als oplossing voor hun zakelijke uitdagingen. Om ervoor

Lightyear lanceert webapp in Nederland

Lightyear lanceert webapp in Nederland

Klantinput leidt tot verdere ontwikkeling applicatie Waar de meeste neobrokers ‘mobile only’ blijven, lanceert het investeringsplatform Lightyear per direct haar webapplicatie in Nederland en 21 andere Europese landen. Het belang van een webapplicatie is duidelijk geworden uit klantfeedback en functieverzoeken, waardoor Lightyear prioriteit gaf aan de ontwikkeling ervan. De neobroker ontwikkelde niet alleen het webplatform

In samenwerking met

banner

Dossiers

Partnerdossiers



ICTtrends.nl

ICTtrends.nl is het platform voor en over IT en IT-management. Behalve de belangrijkste trends en nieuwsfeiten in de IT-wereld biedt ICTtrends.nl ook achtergronden en praktische handvatten.

Contact

ICTtrends.nl
Telefoon: 020 – 760 2671 (werkdagen)
Mail: redactie@icttrends.nl

ICT rubrieken