Het Openbaar Ministerie (OM) en Fujitsu tekenen vandaag een vijfjarig contract voor het beheer van de kantoorautomatisering voor ruim zesduizend OM-medewerkers. Het Japanse ICT-bedrijf gaat er de komende jaren voor zorgen dat de medewerkers van het OM flexibel en efficiënt kunnen werken met een toekomstbestendige virtuele werkomgeving.
“Het OM staat aan de vooravond van grote veranderingen”, zegt Luc Boelhouwer, Domeineigenaar IT bij het Openbaar Ministerie. “Deze veranderingen worden gedreven door maatschappelijke en technologische ontwikkelingen. De maatschappij digitaliseert in een hoog tempo en er worden steeds transparantere en snellere acties van onze medewerkers verwacht.” Om de ontwikkelingen en ambities qua informatievoorziening en informatiebeveiliging bij te houden is besloten om de dienstverlening voor kantoorautomatisering uit te besteden, waarbij de virtuele werkomgeving geoptimaliseerd wordt.
Virtuele werkomgeving
De looptijd van het contract bedraagt vijf jaar, waarvan een jaar als transitiefase en vier jaar voor de beheerfase met de mogelijkheid op verlenging van twee keer een jaar. “De nieuwe virtuele omgeving die Fujitsu voor het OM gaat onderhouden verhoogt de productiviteit en vergroot de slagkracht van de OM-medewerker. Dit faciliteren we door te zorgen dat medewerkers locatie-, tijd- en apparaatonafhankelijk kunnen werken”, zegt Bas De Reus, Managing Director bij Fujitsu Nederland. De werknemers gaan beschikken over een of meerdere apparaten die passen bij hun werkzaamheden. De OM-medewerkers hebben op de nieuwe virtuele werkomgeving veilig toegang tot informatie en toepassingen die voor hen op dat specifieke moment van belang zijn.
Ruime ervaring
Fujitsu heeft de afgelopen jaren een goede naam opgebouwd binnen de publieke sector. Diverse overheidsorganen deden al eerder een beroep op de kennis en oplossingen van het ICT-bedrijf. “De ervaring die wij hebben opgedaan kunnen wij goed inzetten om de medewerkers van het OM IT-oplossingen te bieden die de verschillende functies en werkstijlen in de organisatie ondersteunen, de beveiliging van gevoelige data en systemen waarborgen en de eindgebruikerservaring verbeteren”, aldus De Reus.