KPN heeft in het tweede kwartaal van 2014 een verlies van twaalf miljoen euro geleden. Dit terwijl er meer dan 50.000 mobiele telefonieklanten en 43.000 interactie televisiekijkers bijkwamen. KPN verkoopt steeds meer budgetabonnementen via dochters als Telfort om de concurrentie aan te kunnen blijven gaan, maar blijkbaar is dit niet winstgevend.
Het grootste telecombedrijf van Nederland wist wel een boekhoudkundige winst van bijna 350 miljoen euro te boeken, omdat er met de vakbonden afspraken zijn gemaakt over lagere pensioenen. Dit levert echter een eenmalige meevaller op en zal op de lange termijn geen soelaas bieden.
Marktleider op de mobiele markt
KPN blijft marktleider op het gebied van mobiele telefonie. Uit cijfers uit het eerste kwartaal van dit jaar blijkt dat het telecombedrijf 37,6 procent van de markt in handen heeft. Vodafone en T-Mobile staan tweede en derde met een marktaandeel van respectievelijk 30,3 procent en 23,4 procent.
Kabelaars blijven baas op tv-markt
UPC en Ziggo blijven de televisiemarkt domineren. KPN is wel de derde partij, met een marktaandeel van 19,3 procent. Hieronder vallen zowel Digitenne als interactieve televisie die via DSL en glasvezel wordt aangeboden. Het gerucht gaat dat KPN een mogelijke gegadigde is om betaalzender Film 1 te kopen, maar topman Eelco Blok zegt in de Telegraaf dat daar geen sprake van is.
Koersstijging
De koers van KPN steeg gisteren met 4,6 procent. Waarschijnlijk omdat KPN aangaf dat het diepste punt nu wel in zicht is. Analisten waarschuwen echter dat de koers onder druk kan komen te staan. Carlos Slim, de Mexicaanse telecommiljardair, heeft namelijk laten weten zijn aandeel van 22,1 procent in KPN langzaam af te bouwen. Na zijn mislukte overnamepoging lijkt hij zijn interesse in KPN te zijn verloren.