In het eerste kwartaal van 2014 zijn in Nederland opnieuw meer mobiele telefoons, sim only abonnementen en prepaid simkaarten verkocht.
Uit onderzoek van de website PrepaidSimkaart.net, blijkt dat de verkoop van simlockvrije toestellen nog steeds aan trekt. Inmiddels is de verhouding tussen het aantal verkochte simlockvrije telefoons vrijwel gelijk aan het aantal verkochte toestellen met een abonnement. Deze verhouding is opmerkelijk veranderd t.o.v. de verhouding in het tweede kwartaal van 2013. De verandering binnen deze verhouding is de voornaamste oorzaak van de toename in de verkoop van prepaid en sim only abonnementen. In het tweede kwartaal van 2013 kocht namelijk nog maar zo’n 30 procent haar toestellen los. In het eerste kwartaal van 2014 was dit dus al zo’n 50 procent.
Langere levensduur
Uit eerder onderzoek blijkt ook dat consumenten steeds langer met producten doen. Doordat de levensduur langer wordt zal het eventuele abonnement na verloop van tijd aflopen en zal de consument (tijdelijk) kiezen voor een sim only of prepaid kaart. Binnen de groep die kiest voor een smartphone met abonnement is het opvallend dat met name toestellen met een volledig touchscreen het erg goed doen. Maar liefst 80% in deze groep kiest voor een smartphone met volledig touchscreen. Naast het feit dat veel mensen voor een volledig touchscreen kiezen blijkt ook dat veel mensen gaan voor met name dunne en lichte toestellen. Ongeveer 53% kiest voor een dunne smartphone met abonnement. Een bijkomend feit is dat de online verkoop de verkoop van mobiele telefoons, prepaid en sim only abonnementen ook stimuleert. De consument kan met steeds minder handelingen gemakkelijker tot een aankoop overgaan. Daarnaast kunnen verschillende providers gemakkelijk online vergeleken worden en kan er gekozen worden voor de goedkoopste aanbieder.