Na regulering nu deregulering telecommarkt

Lange tijd hadden aanbieders van telefonie een monopolie. KPN was lange tijd enig aanbieder in ons land en ineen land als Amerika was tot 1980 AT&T de enige provider van vaste telefonie. Om concurrentie te bevorderen is in Nederland, en vrijwel alle andere landen, de telecommarkt gereguleerd. In ons land was de OPTA hiermee belast en tegenwoordig de ACM.

Door de markt open te breken en nieuwe toetreders op bestaande infrastructuur toe te laten, is de concurrentie enorm toegenomen. DSL providers kunnen ADSL en VDSL aanbieden over het netwerk van KPN, zonder dus een eigen DSL netwerk te hoeven aanleggen. Hetzelfde geldt nu voor glasvezel. Providers als Online.nl, Tele2 en Scarlet bieden DSL en glasvezel aan over het netwerk van KPN. Voor de consument dalen prijzen zo en wordt er geïnnoveerd. Deze regulering gold tijden lang als pure noodzaak maar nu lijken zaken te veranderen.

De markt voor DSL en glasvezel is gereguleerd, maar die voor de kabel niet. De afgelopen jaren is meerdere keren geprobeerd de kabel open te breken maar iedere keer zonder succes. De kabelaars hebben in Nederland stuk voor stuk een monopolie op deze kabel. In een gebied waar UPC diensten levert, kan geen enkel ander bedrijf diensten over die kabel leveren. Hetzelfde geldt voor Ziggo. En sinds bekend werd dat UPC en Ziggo fuseren en er dus een enorme kabelaar ontstaat met landelijke dekking ontstaat er tegelijkertijd een grote monopolist.

KPN trekt nu aan de bel en wil na jaren regulering nu deregulering. Het bedrijf stelde hiervoor een zogenaamde ‘position paper’ op. En KPN lijkt gelijk te hebben. Met de regulering die KPN te voorduren heeft gehad en de kabelaars niet, ontstaat oneerlijke concurrentie. KPN wil daarom nu tarieven laten vastzetten voor minimaal vijf jaar. Gedurende die vijf jaar zal de ACM de markten opnieuw analyseren en daarin rekening houden met het wholesale aanbod, om te komen van een situatie met ex-ante regulering naar een situatie met alleen ex-post, het ‘algemene’ mededingingsrecht.

Een inhoudelijke reactie van de ACM ontbreekt nog maar vooralsnog lijkt KPN de vinger op de zere plek te leggen. Nu DSL het steeds vaker aflegt van de kabel en glasvezel nog maar in relatief weinig huishoudens ligt, is de kabel een serieuze concurrent voor KPN. Een concurrent die door overheid geen strobreed in de weg wordt gelegd. Tijd voor deregulering? Of juist extra regulering voor de kabel?

Auteur |   ·   vrijdag 30 mei, 2014

Deel dit artikel

Lees meer ICT nieuwsnaar homepage »

Document-automatisering bespaart bouwbranche tijd en geld

Document-automatisering bespaart bouwbranche tijd en geld

Aannemers, projectontwikkelaars en producenten van bouwproducten zoals vloeren en stenen. Ze klopten in de afgelopen jaren allemaal bij Documizers aan om hun documentstroom in kaart te brengen en automatiseren. Thunnissen – een middelgrote, eigentijdse ontwikkelende aannemer uit Heemstede – is de twintigste klant die in korte tijd 500 werkuur op jaarbasis bespaarde, en betrouwbaarheid in

Rol Chief Information Security Officers steeds belangrijker

Rol Chief Information Security Officers steeds belangrijker

Vanwege toenemende digitale risico’s in het bedrijfsleven, wordt de aanwezigheid van Chief Information Security Officers (CISO) steeds crucialer. Dit blijkt uit de Global CISO Survey, een analyse van in totaal 262 CISO’s in Europa, de VS en Australië, uitgevoerd door executive search- en leadership consultancyfirma Heidrick & Struggles. Met de belangrijker wordende functie nemen ook

Artificial Intelligence op de supportdesk

Artificial Intelligence op de supportdesk

In een wereld waar technologie constant evolueert, verandert de traditionele rol van IT als technische ondersteuning voor gebruikers mee. Kunstmatige intelligentie, of Artificial Intelligence (AI), wordt steeds meer integraal onderdeel van de ondersteuningservaring: hierdoor vervagen de grenzen tussen mens en machine. Gerbert Jan Valk, CEO Linden-IT Door AI verandert ook de rol van een IT-supportmedewerker.

Fujitsu lanceert Fujitsu Kozuchi

Fujitsu lanceert Fujitsu Kozuchi

Tijdens Activate Now Technology Summit in Madrid heeft Fujitsu haar gloednieuwe AI-platform gelanceerd (codenaam: Kozuchi). Het nieuwe platform geeft commerciële gebruikers wereldwijd de beschikking over krachtige technologieën op het gebied van AI en Machine Learning. Dankzij Kozuchi kunnen organisaties uit bijvoorbeeld: productie, detailhandel, financiën en gezondheidszorg, geavanceerde AI-technologie gebruiken als oplossing voor hun zakelijke uitdagingen. Om ervoor

Lightyear lanceert webapp in Nederland

Lightyear lanceert webapp in Nederland

Klantinput leidt tot verdere ontwikkeling applicatie Waar de meeste neobrokers ‘mobile only’ blijven, lanceert het investeringsplatform Lightyear per direct haar webapplicatie in Nederland en 21 andere Europese landen. Het belang van een webapplicatie is duidelijk geworden uit klantfeedback en functieverzoeken, waardoor Lightyear prioriteit gaf aan de ontwikkeling ervan. De neobroker ontwikkelde niet alleen het webplatform

In samenwerking met

banner

Dossiers

Partnerdossiers



ICTtrends.nl

ICTtrends.nl is het platform voor en over IT en IT-management. Behalve de belangrijkste trends en nieuwsfeiten in de IT-wereld biedt ICTtrends.nl ook achtergronden en praktische handvatten.

Contact

ICTtrends.nl
Telefoon: 020 – 760 2671 (werkdagen)
Mail: redactie@icttrends.nl

ICT rubrieken