Maar liefst 87 procent van de onderwijsprofessionals in het voortgezet en middelbaar beroepsonderwijs beoordeelt de eigen ICT-kennis als goed of heel goed. Slechts de helft geeft zijn collega’s eenzelfde beoordeling. Dit blijkt uit onderzoek dat SLBdiensten liet uitvoeren onder 454 onderwijsprofessionals in het voortgezet onderwijs en mbo. Vijftien procent van de ondervraagden vindt de kennis van andere medewerkers ondermaats. Maar vier procent vindt zijn eigen kennis onvoldoende.
“Het is een menselijke eigenschap om je eigen kennis beter te vinden dan die van anderen en jezelf niet als onderdeel van het ‘probleem’ te beschouwen”, aldus Jeroen Borgsteede, directeur van SLBdiensten.“Voor de gemiddelde leraar is digitalisering geen randvoorwaarde voor goed onderwijs. Hierdoor is de adoptie van toegepaste ICT-oplossingen laag, met name onder de oudere generatie.” Mbo-docenten zijn het minst te spreken over de ICT-vaardigheden van collega’s. 21 procent van hen vindt deze ondermaats, terwijl in het voortgezet onderwijs 11 procent van de leraren dit vindt.
Leerlingen net zo slim als collega’s?
Opvallend is dat de respondenten de ICT-kennis van hun leerlingen ongeveer even goed inschatten als die van hun collega’s: 55 procent vindt de kennis van leerlingen goed tot heel goed, terwijl 53 procent dit van collega’s vindt. “Kinderen zijn van jongs af aan dagelijks in de weer met telefoons, tablets en laptops. Het is daarom niet vreemd dat het gevoel bestaat dat leerlingen digitaal goed onderlegd zijn. Of dat betekent dat zij ook daadwerkelijk meer verstand hebben van ICT, is hier echter niet mee gezegd.”
Kennis delen en up-to-date houden
Het lijkt erop dat er qua ICT-kennis van docenten nog ruimte voor verbetering is. Maar wiens taak is het om deze kennis op een hoger niveau te brengen? Ruim dertig procent van de ondervraagden vindt dit de verantwoordelijkheid van de school waar zij werken. Hoewel veel instellingen zich hier ook mee bezighouden, vindt een derde de mate waarin dit gebeurt onvoldoende. Opvallend is dat bijna twee keer zoveel mannen als vrouwen vinden dat hun school op dit gebied te wensen over laat. Daarnaast kunnen collega’s ook onderling kennis delen, maar ook dat gebeurt volgens drie op de tien leraren te weinig.
Ambassadeurs aanstellen
Er moet dus meer kennis gedeeld worden, door zowel onderwijsinstellingen als collega’s. Volgens de ondervraagden kan dit door cursussen te geven, webinars te organiseren en trends te delen in een nieuwsbrief. Zelf houden leraren hun kennis vooral op peil door trainingen te volgen (34 procent) en YouTube-tutorials te kijken (28 procent). “Belangrijk bij digitalisering is dat het van docenten en vóór docenten is, en niet wordt opgelegd van bovenaf. Je kunt bij een adoptieproject ambassadeurs aanstellen binnen de school. Zij kunnen anderen, als ze om zijn, leren omgaan met relevante ICT-toepassingen. Op die manier voorkom je dat relevante programma’s niet gebruikt worden”, zegt Borgsteede.
Over SLBdiensten
SLBdiensten is in 1992 opgericht als intermediair tussen de softwarebranche en het voortgezet en middelbaar (beroeps)onderwijs. Zij zijn, dankzij een goede onderhandelingspositie en een uitgebalanceerd productaanbod, uitgegroeid tot de belangrijkste softwarepartner in de onderwijsmarkt voor vo en mbo.