Onderwijsprofessional vindt eigen ICT-kennis veel beter dan die van collega

Maar liefst 87 procent van de onderwijsprofessionals in het voortgezet en middelbaar beroepsonderwijs beoordeelt de eigen ICT-kennis als goed of heel goed. Slechts de helft geeft zijn collega’s eenzelfde beoordeling. Dit blijkt uit onderzoek dat SLBdiensten liet uitvoeren onder 454 onderwijsprofessionals in het voortgezet onderwijs en mbo. Vijftien procent van de ondervraagden vindt de kennis van andere medewerkers ondermaats. Maar vier procent vindt zijn eigen kennis onvoldoende.

“Het is een menselijke eigenschap om je eigen kennis beter te vinden dan die van anderen en jezelf niet als onderdeel van het ‘probleem’ te beschouwen”, aldus Jeroen Borgsteede, directeur van SLBdiensten.“Voor de gemiddelde leraar is digitalisering geen randvoorwaarde voor goed onderwijs. Hierdoor is de adoptie van toegepaste ICT-oplossingen laag, met name onder de oudere generatie.” Mbo-docenten zijn het minst te spreken over de ICT-vaardigheden van collega’s. 21 procent van hen vindt deze ondermaats, terwijl in het voortgezet onderwijs 11 procent van de leraren dit vindt.

Leerlingen net zo slim als collega’s?
Opvallend is dat de respondenten de ICT-kennis van hun leerlingen ongeveer even goed inschatten als die van hun collega’s: 55 procent vindt de kennis van leerlingen goed tot heel goed, terwijl 53 procent dit van collega’s vindt. “Kinderen zijn van jongs af aan dagelijks in de weer met telefoons, tablets en laptops. Het is daarom niet vreemd dat het gevoel bestaat dat leerlingen digitaal goed onderlegd zijn. Of dat betekent dat zij ook daadwerkelijk meer verstand hebben van ICT, is hier echter niet mee gezegd.”

Kennis delen en up-to-date houden

Het lijkt erop dat er qua ICT-kennis van docenten nog ruimte voor verbetering is. Maar wiens taak is het om deze kennis op een hoger niveau te brengen? Ruim dertig procent van de ondervraagden vindt dit de verantwoordelijkheid van de school waar zij werken. Hoewel veel instellingen zich hier ook mee bezighouden, vindt een derde de mate waarin dit gebeurt onvoldoende. Opvallend is dat bijna twee keer zoveel mannen als vrouwen vinden dat hun school op dit gebied te wensen over laat. Daarnaast kunnen collega’s ook onderling kennis delen, maar ook dat gebeurt volgens drie op de tien leraren te weinig.

Ambassadeurs aanstellen
Er moet dus meer kennis gedeeld worden, door zowel onderwijsinstellingen als collega’s. Volgens de ondervraagden kan dit door cursussen te geven, webinars te organiseren en trends te delen in een nieuwsbrief. Zelf houden leraren hun kennis vooral op peil door trainingen te volgen (34 procent) en YouTube-tutorials te kijken (28 procent). “Belangrijk bij digitalisering is dat het van docenten en vóór docenten is, en niet wordt opgelegd van bovenaf. Je kunt bij een adoptieproject ambassadeurs aanstellen binnen de school. Zij kunnen anderen, als ze om zijn, leren omgaan met relevante ICT-toepassingen. Op die manier voorkom je dat relevante programma’s niet gebruikt worden”, zegt Borgsteede.

Over SLBdiensten
SLBdiensten is in 1992 opgericht als intermediair tussen de softwarebranche en het voortgezet en middelbaar (beroeps)onderwijs. Zij zijn, dankzij een goede onderhandelingspositie en een uitgebalanceerd productaanbod, uitgegroeid tot de belangrijkste softwarepartner in de onderwijsmarkt voor vo en mbo.

Auteur |   ·   dinsdag 10 sep, 2019

Deel dit artikel

Lees meer ICT nieuwsnaar homepage »

Document-automatisering bespaart bouwbranche tijd en geld

Document-automatisering bespaart bouwbranche tijd en geld

Aannemers, projectontwikkelaars en producenten van bouwproducten zoals vloeren en stenen. Ze klopten in de afgelopen jaren allemaal bij Documizers aan om hun documentstroom in kaart te brengen en automatiseren. Thunnissen – een middelgrote, eigentijdse ontwikkelende aannemer uit Heemstede – is de twintigste klant die in korte tijd 500 werkuur op jaarbasis bespaarde, en betrouwbaarheid in

Rol Chief Information Security Officers steeds belangrijker

Rol Chief Information Security Officers steeds belangrijker

Vanwege toenemende digitale risico’s in het bedrijfsleven, wordt de aanwezigheid van Chief Information Security Officers (CISO) steeds crucialer. Dit blijkt uit de Global CISO Survey, een analyse van in totaal 262 CISO’s in Europa, de VS en Australië, uitgevoerd door executive search- en leadership consultancyfirma Heidrick & Struggles. Met de belangrijker wordende functie nemen ook

Artificial Intelligence op de supportdesk

Artificial Intelligence op de supportdesk

In een wereld waar technologie constant evolueert, verandert de traditionele rol van IT als technische ondersteuning voor gebruikers mee. Kunstmatige intelligentie, of Artificial Intelligence (AI), wordt steeds meer integraal onderdeel van de ondersteuningservaring: hierdoor vervagen de grenzen tussen mens en machine. Gerbert Jan Valk, CEO Linden-IT Door AI verandert ook de rol van een IT-supportmedewerker.

IT’ers ervaren ongelijke behandeling op kantoor

IT’ers ervaren ongelijke behandeling op kantoor

Maar liefst 22 procent van de Nederlandse IT’ers ervaart een ongelijke behandeling tussen werknemers binnen hun organisatie.

Fujitsu lanceert Fujitsu Kozuchi

Fujitsu lanceert Fujitsu Kozuchi

Tijdens Activate Now Technology Summit in Madrid heeft Fujitsu haar gloednieuwe AI-platform gelanceerd (codenaam: Kozuchi). Het nieuwe platform geeft commerciële gebruikers wereldwijd de beschikking over krachtige technologieën op het gebied van AI en Machine Learning. Dankzij Kozuchi kunnen organisaties uit bijvoorbeeld: productie, detailhandel, financiën en gezondheidszorg, geavanceerde AI-technologie gebruiken als oplossing voor hun zakelijke uitdagingen. Om ervoor

In samenwerking met

banner

Dossiers

Partnerdossiers



ICTtrends.nl

ICTtrends.nl is het platform voor en over IT en IT-management. Behalve de belangrijkste trends en nieuwsfeiten in de IT-wereld biedt ICTtrends.nl ook achtergronden en praktische handvatten.

Contact

ICTtrends.nl
Telefoon: 020 – 760 2671 (werkdagen)
Mail: redactie@icttrends.nl

ICT rubrieken