IBM gaat zakelijke apps ontwikkelen voor de mobiele devices van Apple. Op die manier kan Apple meer voet aan de grond krijgen op de zakelijke markt en IBM op de mobiele markt. De samenwerking komt voor veel mensen als een verrassing. In de beginjaren van Apple maakt het bedrijf namelijk geregeld negatieve opmerkingen over IBM.
De twee ict-bedrijven hebben hun eigen specialisaties, waardoor een samenwerking voor beide partijen gunstig kan zijn. IBM staat bekend om zijn ervaring met big data en consultancy, terwijl Apple de ervaring heeft met het gebruiksvriendelijk te maken. Uiteraard is de iPhone, en in mindere mate de iPad, een device waar veel mee wordt gewerkt in het bedrijfsleven. Als er zakelijke apps voor deze mobiele apparaten beschikbaar komen, kunnen bedrijven mobieler gaan werken.
Honderd mobiele apps
In de overeenkomst staat dat IBM ongeveer honderd apps voor Apple gaat ontwikkelen. De precieze inhoud is nog niet duidelijk, maar er is wel bekendgemaakt dat bedrijven dankzij deze software effectiever moeten kunnen werken.
Verschuiving op mobiele markt
De nieuwe samenwerking zet andere mobiele partijen onder druk. Nu IBM apps aan Apple gaat leveren, zal het bedrijf minder aandacht steken in het ontwikkelen van software voor Microsoft (Windows Phone) en Google (Android).