Verschillende recensiewebsites openen gezamenlijk de aanval op de monopolie van Google. Ze bieden een Chrome-plugin aan die volgens hen betere en nauwkeurigere zoekresultaten zou tonen dan Google normaal doet.
De ontwikkelaars van de Chrome-plugin, die zich groeperen in het consortium ‘Focus on the user’ roepen Google een halt toe na aanleiding van het Europese mededingingsonderzoek dat onderzocht of Google zijn eigen diensten voortrekt in haar zoekresultaten. Focus on the user claimt dat dit inderdaad het geval is en dat Google bij lokale zoekopdrachten naar bijvoorbeeld bedrijven in de buurt, haar eigen Google+ resultaten voorrang geeft. Met het gebruik van de Chrome-plugin is dit voor Google niet langer mogelijk en wordt via het normale algoritme van Google gezocht naar de beste zoekresultaten.
De Chrome-plugin
De Chrome-plugin geeft Google de opdracht om naast Google+ ook te zoeken in concurrerende sites als Yelp, Tripadvisor en Booking.com. Volgens Focus on the user verkrijgt iemand die bijvoorbeeld op zoek is naar een geschikt hotel in Madrid, met de Chrome-plugin meer en betere recensies. Met deze ‘eerlijke’ zoekopdrachten die verlopen via het normale algoritme van Google, geeft de zoekmachine al snel de voorkeur aan zoekresultaten afkomstig van conurrerende sites in plaats van de eigen diensten van Google. Zo bewijst Focus on the user in een video dat Google bij een zoekopdracht naar hotels in Bilbao 137 recensies aanbiedt op Google+. Als de plugin is ingeschakeld, en dus ook gezocht wordt naar recensies van andere sites, stijgt dit aantal naar ruim 2.000 recensies. Daarbij stelt het consortium dat het aantal kliks op lokale bedrijven met de Chrome-plugin 23 procent hoger is dan wanneer men zoekt via het algoritme dat de Google+ resultaten voorrang geeft. Tot slot claimt Focos on the user dat bij ‘eerlijke’ zoekresultaten Google zijn eigen Google+ resultaten helemaal niet laat zien. Hiermee wordt volgens de concurrenten bewezen dat Google haar eigen diensten inderdaad voorrang geeft en hiermee de misschien wel meer relevante resultaten wegcijfert.
Discussie
De concurrerende recensiewebsites stellen dat de voorkeuren van Google van grote invloed zijn op hun verkeer, omdat zonder deze voorrang meer dan een derde van de Google-zoekopdrachten lokale resultaten zou opleveren. Google zelf beweert dat haar concurrenten “slechts één klik verderop zijn.” Daarbij stelt de zoekmachine dat bedrijven als Yelp en Tripadvisor juist steeds meer verdienen aan mensen die via Google worden doorgestuurd.