Ruim helft Nederlanders kan geen week zonder smartphone

Van alle Nederlanders zou respectievelijk 56 en 54 procent nog geen week zonder internet of smartphone kunnen doorbrengen. Dit blijkt uit onderzoek van het vergelijkingsplatform Allesin1 onder 1.032 Nederlanders, uitgevoerd door Panelwizard. Ondanks de hoge mate van afhankelijkheid willen vier op de tien respondenten hun smartphone graag minder gebruiken.

Opvallend genoeg willen vooral jongere Nederlanders minder afhankelijk zijn van hun smartphone. Zo wil maar liefst 64 procent van de ondervraagden jonger dan veertig jaar zijn telefoon minder gebruiken. Onder de veertigplussers bedraagt dit percentage 36 procent. “Sinds de introductie van de eerste iPhone in 2007 hebben smartphones en mobiel internet een enorme vlucht genomen”, zegt Ibrahim Agdere van Allesin1. “Sindsdien zijn mobieltjes steeds meer een primaire levensbehoefte geworden. Veel mensen kunnen zich een leven zonder telefoon dan ook niet meer voorstellen. Dat geldt ook voor mijzelf, maar ik denk dat een weekje zonder nog wel moet lukken.”

Technostress

Stress en tijdverspilling zijn mogelijke verklaringen voor de behoefte aan minder telefoongebruik. Uit het onderzoek blijkt namelijk dat maar liefst 35 procent van alle Nederlanders weleens stress ervaart door zijn of haar smartphone. Tegelijkertijd houdt een vijfde van de respondenten door het apparaat minder tijd over voor zaken als hobby’s en sport. Ook nu zijn het vooral de jongeren onder de veertig die  ‘technostress’ (55 procent) en tijdverspilling (35 procent) ervaren. Onder veertigplussers liggen deze percentages met 27 en 16 procent beduidend lager. Agdere: “Doordat we veel thuiswerken komt technostress steeds vaker voor, zeker onder jongeren. We zijn altijd bereikbaar, meldingen komen constant door en lege accu’s lijden soms tot paniek. Als ik even niet bereikbaar wil zijn, dan leg ik mijn telefoon in de ladekast. Want als ik geen oproep hoor of melding zie, voel ik me ook niet verplicht om te reageren.”

Makkelijker gezegd dan gedaan

Minder tijd doorbrengen op de smartphone lijkt makkelijker gezegd dan gedaan. Zo blijkt uit het onderzoek dat een op de vijf Nederlanders geen idee heeft hoe hij zijn telefoongebruik kan beperken. Opvallend genoeg geldt dit voor respondenten uit alle leeftijdscategorieën. Agdere: “Nederlanders zitten gemiddeld meer dan een maand per jaar op hun telefoon. Per dag is dat ruim twee uur. Als je bij jezelf nagaat hoeveel van die tijd echt nuttig was of in ieder geval plezier opleverde, kun je beter bepalen hoeveel je kunt minderen. Zelf probeer ik – op zakelijke belletjes en appjes na – een maximum van een uur per dag aan te houden. Al is dit niet altijd even makkelijk.”

Auteur |   ·   woensdag 24 nov, 2021

Deel dit artikel

Lees meer ICT nieuwsnaar homepage »

Document-automatisering bespaart bouwbranche tijd en geld

Document-automatisering bespaart bouwbranche tijd en geld

Aannemers, projectontwikkelaars en producenten van bouwproducten zoals vloeren en stenen. Ze klopten in de afgelopen jaren allemaal bij Documizers aan om hun documentstroom in kaart te brengen en automatiseren. Thunnissen – een middelgrote, eigentijdse ontwikkelende aannemer uit Heemstede – is de twintigste klant die in korte tijd 500 werkuur op jaarbasis bespaarde, en betrouwbaarheid in

Rol Chief Information Security Officers steeds belangrijker

Rol Chief Information Security Officers steeds belangrijker

Vanwege toenemende digitale risico’s in het bedrijfsleven, wordt de aanwezigheid van Chief Information Security Officers (CISO) steeds crucialer. Dit blijkt uit de Global CISO Survey, een analyse van in totaal 262 CISO’s in Europa, de VS en Australië, uitgevoerd door executive search- en leadership consultancyfirma Heidrick & Struggles. Met de belangrijker wordende functie nemen ook

Artificial Intelligence op de supportdesk

Artificial Intelligence op de supportdesk

In een wereld waar technologie constant evolueert, verandert de traditionele rol van IT als technische ondersteuning voor gebruikers mee. Kunstmatige intelligentie, of Artificial Intelligence (AI), wordt steeds meer integraal onderdeel van de ondersteuningservaring: hierdoor vervagen de grenzen tussen mens en machine. Gerbert Jan Valk, CEO Linden-IT Door AI verandert ook de rol van een IT-supportmedewerker.

Fujitsu lanceert Fujitsu Kozuchi

Fujitsu lanceert Fujitsu Kozuchi

Tijdens Activate Now Technology Summit in Madrid heeft Fujitsu haar gloednieuwe AI-platform gelanceerd (codenaam: Kozuchi). Het nieuwe platform geeft commerciële gebruikers wereldwijd de beschikking over krachtige technologieën op het gebied van AI en Machine Learning. Dankzij Kozuchi kunnen organisaties uit bijvoorbeeld: productie, detailhandel, financiën en gezondheidszorg, geavanceerde AI-technologie gebruiken als oplossing voor hun zakelijke uitdagingen. Om ervoor

Lightyear lanceert webapp in Nederland

Lightyear lanceert webapp in Nederland

Klantinput leidt tot verdere ontwikkeling applicatie Waar de meeste neobrokers ‘mobile only’ blijven, lanceert het investeringsplatform Lightyear per direct haar webapplicatie in Nederland en 21 andere Europese landen. Het belang van een webapplicatie is duidelijk geworden uit klantfeedback en functieverzoeken, waardoor Lightyear prioriteit gaf aan de ontwikkeling ervan. De neobroker ontwikkelde niet alleen het webplatform

In samenwerking met

banner

Dossiers

Partnerdossiers



ICTtrends.nl

ICTtrends.nl is het platform voor en over IT en IT-management. Behalve de belangrijkste trends en nieuwsfeiten in de IT-wereld biedt ICTtrends.nl ook achtergronden en praktische handvatten.

Contact

ICTtrends.nl
Telefoon: 020 – 760 2671 (werkdagen)
Mail: redactie@icttrends.nl

ICT rubrieken