SHV Energy uit Hoofddorp heeft Orange Business Services gekozen voor de implementatie van slimme meters en smart telemetrie op al haar Europese en Amerikaanse gastanks. Niet alleen worden de wereldwijde gasleveringen hierdoor flink gestroomlijnd en betrouwbaarder, ook is het voor SHV Energy gemakkelijker om haar infrastructuur te beheren en draagt het bij aan de klanttevredenheid. Tegelijkertijd bespaart het bedrijf fors op brandstofkosten en verlaagt het haar CO2 uitstoot.
SHV Energy is een belangrijke wereldwijde distributeur van off-grid energie (LPG en LNG) en houdt zich bezig met biobrandstoffen en hernieuwbare energie. Het bedrijf levert gas op vier continenten onder verschillende merknamen, zoals: Calor Gas, Gaspol, Liquigas, Pinnacle, Primagas en Primagaz
Slimme meters
SHV Energy gaat zowel nieuwe als oude gastanks uitrusten met smart apparatuur, samen met een antenne en een magnetisch mechanisme dat de hoeveelheid gas meet. Ieder smart telemetrie apparaat maakt gebruikt van een Orange global SIM. Hierdoor kan actuele data uit de gastanks via het wereldwijde mobiele netwerk van Orange worden gedeeld met (een van) de kantoren van SHV Energy. Daar wordt de data vervolgens verzameld en geanalyseerd om ervoor te zorgen dat geen enkele klant zonder gas komt te zitten. SHV Energy krijgt daarnaast ook een waarschuwing in het geval van een gaslek of andere storingen. Daarnaast wordt de data gebruikt voor het optimaliseren en stroomlijnen van de gasleveringsroutes, om zo de totale CO2-uitstoot van het bedrijf te verlagen.
“Wanneer je klanten op de best mogelijke manier van gas wilt voorzien, is de overgang naar slimme meters en de inzet van digitale functionaliteiten noodzakelijk. Dankzij deze innovatieve IoT-connectiviteitsoplossing van Orange Business Services verhogen we niet alleen de flexibiliteit, betrouwbaarheid en robuustheid van ons netwerk – we worden er ook een duurzamer bedrijf van,” zegt Marieke Schoningh, Management Board Member bij SHV Energy.
Mobiel netwerk
Het wereldwijde mobiele netwerk van Orange is verder verstevigd dankzij samenwerkingen tussen verschillende providers en meer dan vijfhonderd afzonderlijke roaming-afspraken. Dit zorgt ervoor dat data snel, efficiënt en veilig met het kantoor van SHV Energy kan worden gedeeld. Daarnaast biedt Orange andere diensten die van toegevoegde waarde zijn, zoals service- en implementatiebeheer, om SHV Energy te begeleiden in haar IoT- ontdekkingstocht. Orange Business Services werd in 2019 door Gartner uitgeroepen als Leader in Gartner’s 2019 “Magic Quadrant for Managed IoT Connectivity Services, Worldwide.”
“Connectiviteit is een belangrijke voorwaarde voor IoT. De inzet van smart monitoring door SHV is een mooi voorbeeld van hoe onze IoT-connectiviteitsoplossing kan worden gebruikt om apparaten veilig en betrouwbaar met elkaar te verbinden en het uitwisselen van data voor bruikbare bedrijfseconomische inzichten mogelijk te maken, wat leidt tot de ontwikkeling van een succesvolle, IoT-gedreven bedrijf”, zegt Fabrice de Windt, senior vice president, Europe, Orange Business Services.