Tien procent minder brandstofkosten voor Dobroflot dankzij IoT-monitoringssysteem Orange Business Services

De Russische vissersvlootrederij Dobroflot Group of Companies gaat een IoT-oplossing van Orange Business Services implementeren om haar brandstofgebruik te monitoren. De oplossing moet het brandstofgebruik optimaliseren, en de positie van de vloot en het weer analyseren. De verwachting is dat de oplossing een besparing van tien procent aan brandstofkosten oplevert. De IoT-/satellietoplossing van Orange Business Services verbindt Dobroflot’s schepen met het vasteland.         
De producent van geblikt vis zal de IoT-oplossing aanvankelijk op een enkel schip implementeren voordat het wordt ingevoerd op acht schepen van hun vloot, waaronder Vsevolod Sibirtsey, ‘s werelds grootste drijvende visfabriek. Dankzij deze pilot kan Dobroflot het brandstofverbruik nauwkeurig online bij houden, zowel op zee als tijdens het bunkeren en tanken. Dit helpt de bemanning kosten te besparen door de hoofdmotor, hulpdieselgeneratoren en ketels van het schip continu te monitoren.
Voor de ontwikkeling van de IoT-oplossing sloegen Orange Business Services en Technodar, een Russische expert op het gebied van controlesystemen voor brandstofverbruik en het monitoren van satelliettransport, de handen ineen. Technodar maakt gebruik van de uiterst nauwkeurige Coriolis flow meter-technologie om massa te meten die door een pijp stroomt. Sensoren sturen deze metingen direct door naar de IoT-oplossing en deze stuurt de data terug naar de kust via een VSAT-terminal aan boord.
Efficiënte routes kiezen
“De besparingen die de IoT-oplossing van Orange Business Services oplevert, zullen een aanzienlijke impact hebben op onze bedrijfsresultaten aangezien ongeveer de helft van de kosten om een schip drijvend te houden uit brandstof bestaan. Een actief IoT-systeem op onze schepen stelt ons in staat om live data te verzamelen waarmee wij de meest efficiënte routes kunnen kiezen,” zegt Evgeny Stepanov, CTO van Dobroflot.
“We zijn met Dobroflot in gesprek gegaan over innovatieve IoT-oplossingen nadat we met succes VSAT-satellietterminals hadden ingezet op de gehele vloot. Samen kwamen we tot de conclusie dat Orange Business Services, Dobroflot een reeks tools en applicaties kan bieden die de bedrijfskosten verlagen, inefficiënties detecteren en voorspellen wanneer onderhoud nodig is – ongeacht of het schip zich op zee of aan land bevindt,” zegt Richard Van Wageningen, senior vicepresident, Indirect, Middle East, Africa and Russia, bij Orange Business Services.
De pilot zal plaatsvinden op een gekoeld transportschip dat wordt gebruikt om door de beruchte Noordoostpassage van het Noordpoolgebied te navigeren. Dobroflot is het enige Russische visbedrijf dat via deze route goederen naar het centrale deel van Rusland vervoert. Het volledig beheerde satelliet- en brandstofmonitoringsysteem van Orange Business Services zal de route veiliger en efficiënter maken voor de schepen van Dobroflot.
Auteur |   ·   woensdag 23 mei, 2018

Deel dit artikel

Lees meer ICT nieuwsnaar homepage »

Document-automatisering bespaart bouwbranche tijd en geld

Document-automatisering bespaart bouwbranche tijd en geld

Aannemers, projectontwikkelaars en producenten van bouwproducten zoals vloeren en stenen. Ze klopten in de afgelopen jaren allemaal bij Documizers aan om hun documentstroom in kaart te brengen en automatiseren. Thunnissen – een middelgrote, eigentijdse ontwikkelende aannemer uit Heemstede – is de twintigste klant die in korte tijd 500 werkuur op jaarbasis bespaarde, en betrouwbaarheid in

Rol Chief Information Security Officers steeds belangrijker

Rol Chief Information Security Officers steeds belangrijker

Vanwege toenemende digitale risico’s in het bedrijfsleven, wordt de aanwezigheid van Chief Information Security Officers (CISO) steeds crucialer. Dit blijkt uit de Global CISO Survey, een analyse van in totaal 262 CISO’s in Europa, de VS en Australië, uitgevoerd door executive search- en leadership consultancyfirma Heidrick & Struggles. Met de belangrijker wordende functie nemen ook

Artificial Intelligence op de supportdesk

Artificial Intelligence op de supportdesk

In een wereld waar technologie constant evolueert, verandert de traditionele rol van IT als technische ondersteuning voor gebruikers mee. Kunstmatige intelligentie, of Artificial Intelligence (AI), wordt steeds meer integraal onderdeel van de ondersteuningservaring: hierdoor vervagen de grenzen tussen mens en machine. Gerbert Jan Valk, CEO Linden-IT Door AI verandert ook de rol van een IT-supportmedewerker.

Fujitsu lanceert Fujitsu Kozuchi

Fujitsu lanceert Fujitsu Kozuchi

Tijdens Activate Now Technology Summit in Madrid heeft Fujitsu haar gloednieuwe AI-platform gelanceerd (codenaam: Kozuchi). Het nieuwe platform geeft commerciële gebruikers wereldwijd de beschikking over krachtige technologieën op het gebied van AI en Machine Learning. Dankzij Kozuchi kunnen organisaties uit bijvoorbeeld: productie, detailhandel, financiën en gezondheidszorg, geavanceerde AI-technologie gebruiken als oplossing voor hun zakelijke uitdagingen. Om ervoor

Lightyear lanceert webapp in Nederland

Lightyear lanceert webapp in Nederland

Klantinput leidt tot verdere ontwikkeling applicatie Waar de meeste neobrokers ‘mobile only’ blijven, lanceert het investeringsplatform Lightyear per direct haar webapplicatie in Nederland en 21 andere Europese landen. Het belang van een webapplicatie is duidelijk geworden uit klantfeedback en functieverzoeken, waardoor Lightyear prioriteit gaf aan de ontwikkeling ervan. De neobroker ontwikkelde niet alleen het webplatform

In samenwerking met

banner

Dossiers

Partnerdossiers



ICTtrends.nl

ICTtrends.nl is het platform voor en over IT en IT-management. Behalve de belangrijkste trends en nieuwsfeiten in de IT-wereld biedt ICTtrends.nl ook achtergronden en praktische handvatten.

Contact

ICTtrends.nl
Telefoon: 020 – 760 2671 (werkdagen)
Mail: redactie@icttrends.nl

ICT rubrieken