Willen winkelstraten en –gebieden in 2020 klaar zijn voor de veranderende behoefte van de consument, dan is integrale samenwerking vereist. Dit stelt expertgroep De Nieuwe Winkelstraat van het onderzoeksprogramma Shopping2020.
De expertgroep heeft een toekomstvisie gecreëerd op online verkoop van producten en diensten in breed politiek-maatschappelijk perspectief. Er is vastgesteld welke acties moeten worden ondernomen op nationaal, branche en bedrijfsniveau.
Ontbreken van visie
De expertgroep is van mening dat het in teveel gemeenten ontbreekt aan een visie op de toekomst van de winkelstraat. Alle partijen dienen samen te werken: retailers, horeca, overheid, kunst en cultuur, beleggers, ontwikkelaars en vele anderen. Daarnaast is de lokale overheid nodig om deze groep te superviseren.
Het idee dat de markt het zelf kan regelen is volledig achterhaald. De maatschappelijke gevolgen zullen enorm zijn als men het proces zijn eigen gang laat gaan. De experts menen dat dit zal leiden tot toenemende leegstand, onaantrekkelijke steden en dorpen, verloedering en sociale onveiligheid.
Winkelgebied 2020
De expertgroep geeft als advies aan gemeenten mee het actieprogramma ‘Winkelgebied 2020’ te ontwikkelen. Dit programma moet sturing geven wanneer er zich een complexe situatie met vele belangen en betrokkenen zich voordoet. In de toekomst zullen consumenten wel graag de winkelgebieden blijven bezoeken. De experts melden dat in 2020 off- en online winkelen zullen zijn verweven en naadloos in elkaar overgaan. ‘Total retail’ staat in de toekomst centraal.
Flexibiliteit vereist
Om combinaties tussen horeca en retail een kans te geven, is meer flexibiliteit in regelgeving nodig. Het huidige regelsysteem heeft een defensieve instelling, terwijl dit juist offensief zou moeten zijn. Flexibiteit is nodig van alle partijen. De expertgroep heeft een rapport opgesteld, dat hier gratis is te downloaden.